Albert Brenner

96, Los Angeles, 8 december, natuurlijke dood

Amerikaans production designer en art director. Vijf Oscarnominaties voor art direction: The Sunshine Boys (Herbert Ross, 1975), The Turning Point (Ross, 1977), California Suite (Ross, 1978), 2010: The Year We Make Contact (Peter Hyams, 1984) en Beaches (Garry Marshall, 1988). Begon als etaleur, daarna decorontwerper op Broadway en voor vele tv-shows. Assisteerde production designers als Harry Horner en Richard Sylbert. Eerste zelfstandige credit als art director voor The Connection (Shirley Clarke, 1961), gevolgd door onder meer Something Wild (Jack Garfein, 1961), Fail Safe (Sidney Lumet, 1964), The Happening (Elliot Silverstein, 1967), Point Blank (John Boorman, 1967), Blue (Silvio Narizzano, 1968), Bullitt (Peter Yates, 1968), I Walk the Line/De sheriff (John Frankenheimer, 1970) en The Bank Shot (Gower Champion, 1974). Eerste zelfstandige credit als production designer voor Light Fantastic (Robert McCarty, 1964), gevolgd door bij voorbeeld Monte Walsh (William A. Fraker, 1970), Summer of ’42 (Robert Mulligan, 1971), Gouden Palmwinnaar Scarecrow (Jerry Schatzberg, 1973), Zandy’s Bride (Jan Troell, 1974), The Missouri Breaks (Arthur Penn, 1976), Silent Movie (Mel Brooks, 1976), The Goodbye Girl (Ross, 1977), Capricorn One (Hyams, 1977), Coma (Michael Crichton, 1978),

Two of a Kind (John Herzfeld, 1983), Unfaithfully Yours (Howard Zieff, 1984), Sweet Dreams (Karel Reisz, 1985), Running Scared (Hyams, 1986), The Morning After (Lumet, 1986), The Presidio (Hyams, 1988), Pretty Woman (Marshall, 1990), Backdraft (Ron Howard, 1991), Frankie and Johnny (Marshall, 1991), Mr. Saturday Night (Billy Crystal, 1992), Under Siege 2: Dark Territory (Geoff Murphy, 1995), Georgia Rule (Marshall, 2007) en Valentine’s Day (Marshall, 2010).

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.