Aleksandr (Vladimirovitsj) Rogozjkin

72, Sint-Petersburg, 23 oktober, aan een ziekte

 

Russisch regisseur en scenarioschrijver. Regisseerde het militaire drama Karaoel/The Guard (1990), dat werd geselecteerd voor de competitie van Berlijn. Twee jaar later werd zijn verontrustende Tsjekist/The Chekist (1992), een Russisch-Franse coproductie over de Rode Terreur tijdens de Burgeroorlog, vertoond in Cannes (Un certain regard). Een ander gevoelig onderwerp dat Rogozjkin durfde aan te snijden was de oorlog in Tsjetsjenië, in Blokpost/The Checkpoint (tevens scenario, 1996). In eigen land kreeg Rogozjkin, die zijn carrière begon als schilder en decorateur voor de Lenfilmstudio (1974-78), de meeste onderscheidingen voor Koekoesjka/The Cuckoo (tevens scenario, 2002), gesitueerd aan de Finse grens tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het meest succesvol bij het Russische publiek was een reeks met alcohol overgoten, bijna cultureel-antropologische komedies, te beginnen met Osobennosti natsionalnoj ochoty/Peculiarities of the National Hunt (tevens scenario; 1995). Er waren vier vervolgfilms: Operatsia ’S novym godom!’/Operation Happy New Year (tevens scenario; 1996), Osbennosti natsionalnoj rybalki/Peculiarities of the National Fishing (tevens scenario; samen met Inna Gorlova, 1998), Osbennosti natsionalnoy ochoty v zimni period/Peculiarities of the National Hunt in Winter Season (tevens scenario; 2000) en Osbennosti natsionalnoj politiki/Peculiarities of National Politics (alleen scenario; Dmitri Mesjchijev en Joeri Konopkin, 2003). Regiedebuut was Radi neskolkich strotsjek/For a Few Lines (1985). Overige films onder meer Miss Millionersja/Miss Millionaire (1988), Tretja planeta/The Third Planet (tevens scenario; 1991), het ook in Nederland uitgebrachte Zjizn s idiotom/Leven met een idioot (tevens coscenarist, naar Gennadi Jerofejev; 1993), Akt/The Act (tevens scenario; 1993), Peregon/Transit (tevens scenario; 2006) en Igra/The Game (tevens scenario; 2008). Weduwnaar van editor Joelia Roemjantseva.

Plaats een reactie