Alois Fisarek

80, Praag?, 4 november, natuurlijke dood

Tsjechisch editor. Monteerde Oscarwinnaar Kolja (Jan Sverák, 1996). Eerste lange speelfilm die hij monteerde was Hra o jablko/Game of the Apple/Spel met de appel (Vera Chytilová, 1977). Voorts films als Faunovo velmi pozdní odpoledne/The Very Late Afternoon of a Faun (Chytilová, 1983), V záru královské lásky/In the Light of the King’s Love (Jan Nemec, 1991), het voor een Oscar genomineerde Obecná skola/Elementary School (Sverák, 1991), Labyrinth (Jaromil Jires. 1991), Akumulátor 1 (Sverák, 1994), Jízda/The Ride (Sverák, 1994), Marian (Petr Václav, 1996), Bájecná léa pod psa/Wonderful Years That Sucked (Petr Nikolaev, 1997), Cesta pustym lesem/The Way Through the Bleak Woods (Ivan Vojnár, 1997), The Manor (Ken Barris, 1999), Kanárek/Canary (Viktor Taus, 1999), Návrat ztraceného ráje/Return to Paradise Lost (Vojtech Jasny, 1999), Tmavomodry svet/Dark Blue World (Sverák, 2001), het Slowaakse Kruté radosti/Cruel Joys (Juraj Nvota, 2002), Post coitum (Juraj Jakubisko, 2004), Jak se krotí krokodyli/Taming Crocodiles (Marie Polednáková, 2006), Vratné lahve/Empties (Sverák, 2007), Kuky se vrací/Kooky (Sverák, 2010), The Confidant/Konfident (Juraj Nvota, 2012),  het Noord-Macedonische Treto poluvreme/The Third Half (Darko Mitrevski, 2012), Tri bratri/Three Brothers (Sverák, 2014) en Dve slova jako klic/Two Words Are the Key (Dan Svátek, 2023). Regisseerde samen met Jirí Janousek de documentaire over popster Karel Gott (1988). Doceerde aan de Praagse filmschool FAMU, waar hij hoofd van de montageopleiding was (1968-2002).

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.