100, Sofia, 29 juni, natuurlijke dood
Bulgaars (scenario)schrijver. Voormalig commandant van een Joodse partizanenbrigade. Eindexamen scenario aan de Moskouse filmschool (1950). Schreef voor de Oost-Duitse DEFA-studio speelfilms als Sterne (Speicale juryprijs Cannes; Konrad Wolf, 1959), Chronik eines Mordes (Joachim Hasler, 1965), Goya oder der arge Weg des Erkenntnis (Wolf, 1971) en de sciencefictionfilm Eolomea (met Cox Habbema; Hermann Zschoche, 1972). In eigen land was Wagensteins eerste verfilmde scenario voor Trevoga/Alarm (Zachari Zjandov, 1951). Tot zijn overige films behoren Rebro Adamovo/Adam’s Rib (Anton Marinovitsj, 1956), Dvama pod nebeto/Two Under the Sky (Borislav Sjaralijev, 1962), Verigata/Chain (Ljoebomir Sjarlandzjijev, 1964), de West-Duits-Bulgaarse coproductie Heimlichkeiten (Wolfgang Staudte, 1968), Ezop/Aesopus (Rangel Voeltsjanov, 1970), Dopalnenie kam zakona za zasjtita na darzjavata/Amendment to the Law for the Defense of the State (Loedmil Stajkov, 1976), Zvezdi v kosite, salzi v otsjite/Stars in her Hair, Tears in her Eyes (Ivan Nitsjev, 1977), het Griekse Bordelo (Nikos Koundouros, 1985), Boris Prvi/Boris I (Sjaralijev, 1985), het Russische Mglistje berega/Misty Shores (Joeli Karasik, 1986), het Duits-Chinese Shanghai 1937 (voor tv, naar Vicki Baum; Peter Patzak, 1997) en Sled kraja na sveta/After the End of the World (Nitsjev, 1998). Hoofdpersoon van de Amerikaanse documentaire Angel Wagenstein: Art Is a Weapon (Andrea Simon, 2017). Auteur van drie, in meerdere talen vertaalde literaire romans.