92, Parijs, 18 juni, natuurlijke dood
Frans actrice, artiestennaam van Françoise Sorya Dreyfus. Vedette van de Europese artistieke film was onder meer de femme fatale in de titelrol van Lola (top-billed; Jacques Demy, 1960) en in La dolce vita (tegenover Marcello Mastroianni; Federico Fellini, 1960), de vrouw van regisseur Guido (Mastroianni) in Otto e mezzo/8 ½ (Fellini, 1963), de tegenspeelster van Jean-Louis Trintignant in Gouden Palmwinnaar Un homme et une femme (Oscarnominatie beste actrice; Claude Lelouch, 1966) en winnares van de prijs voor beste actrice in Cannes voor Salto nel vuoto (tegenover de eveneens onderscheiden Michel Piccoli; Marco Bellocchio, 1980). Dochter van acteurs die optraden als respectievelijk Henry Murray en Geneviève Sorya. Kort na het einde van haar onderduikperiode tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ze als 14-jarige gecast voor een rol in La maison sous la mer (Henri Calef, 1947). Daarna onder meer in Les amants de Vérone (als Julia tegenover Serge Reggiani als Romeo; André Cayatte, 1949), het Engelse Golden Salamander (Ronald Neame, 1950) en The Man Who Watched Trains Go By (naar Georges Simenon; Harold French, 1952), de met de Prix Louis Delluc onderscheiden korte film Le rideau cramoisi (top-billed; Alexandre Astruc, 1952), Les mauvaises rencontres (Astruc, 1955), het West-Duitse Ich suche dich/Mensen tussen twijfel en vertrouwen (O.W. Fischer, 1956) en Nina (top-billed in de titelrol; Rudolf Jugert, 1956), Pot Bouille (Julien Duvivier, 1957), Les amants de Montparnasse/Montparnasse 19 (als de geliefde van Modigliani; Jacques Becker, 1958), The Journey/De geheimzinnige passagier (Anatole Litvak, 1959), La tête contre les murs (Georges Franju, 1959), Les dragueurs (Jean-Pierre Mocky, 1959), Le farceur (top-billed; Philippe de Broca, 1960), L’imprevisto (top-billed; Alberto Lattuada, 1961), Quai Notre-Dame (top-billed; Jacques Berthier, 1961), Il giudizio universale (Vittorio De Sica, 1961), Sodom and Gomorrah (Robert Aldrich, 1962), Les grands chemins/Een sadist neemt wraak (Christian Marquand, 1963), Il successo (Mauro Morassi, 1963), Il terrorista (Gianfranco De Bosio, 1963), Le voci bianche (Pasquale Festa Campanile, 1964), Le stagioni del nostro amore (Florestano Vancini, 1966), Lo scandalo (top-billed; Anna Gobbi, 1966), het Belgische Un soir, un train (André Delvaux, 1968), het Amerikaanse Model Shop (top-billed; Demy, 1969), The Appointment (Sydney Lumet, 1969) en Justine (top-billed in de titelrol; George Cukor, 1969).
Na een pauze van zeven jaar maakte Aimée haar comeback in Si c’était à refaire (Lelouch, 1976) en pakte de draad weer verder op in films als Mon premier amour (top-billed; Élie Chouraqui, 1978), La tragedia di un uomo ridicolo (Bernardo Bertolucci, 1981), Qu’est-ce qui fait courir David? (Chouraqui, 1982), Il generale dell’armata morta (naar Ismaïl Kadaré; Luciano Tovoli, 1983), Viva la vie (Lelouch, 1984), Success Is the Best Revenge (Skolimowski, 1984), de reüniefilm Un homme et une femme, 20 ans déjà (Lelouch, 1986), het Canadees-Chinese Bethune: The Making of a Hero (Phillip Borsos, 1990), Les marmottes (Chouraqui, 1993), Prêt-à-porter (Robert Altman, 1994), Hommes, femmes, mode d’emploi (Lelouch, 1996), L.A. Without a Map (Mika Kaurismäki, 1998), Une pour toutes (Lelouch, 1999), Festival in Cannes (top-billed; Henry Jaglom, 2001), La petite prairie aux bouleaux (top-billed; Marceline Loridan Ivens, 2003), Ils se marièrent et eurent beaucoup d’enfants/Happily Ever After (cameo; Yvan Attal, 2004), Stranger Than Fiction (cameo; Marc Forster, 2006), Celle que j’aime (cameo; Chouraqui, 2009), Ces amours-là (Lelouch, 2010), Paris Connections (Harley Cokeliss, 2010), Tous les soleils (Philippe Claudel, 2011), Mince alors! (Charlotte de Turckheim, 2011) en de ultieme reüniefilm Les plus belles années d’une vie (Lelouchj, 2019). Oeuvreprijzen van de Césars (2002) en het festival van Berlijn (2003). Gescheiden van onder meer acteur Nikos Papatakis, songwriter Pierre Barouh en acteur Albert Finney.