Antón García Abril

87, Madrid, 17 maart, doodsoorzaak onbekend

Spaans componist. Schreef muziek voor internationaal bekende art-housefilms als El crimen de Cuenca (Pilar Miró, 1980), Gary Cooper, que estás en los cielos (Miró, 1980), La colmena (Mario Camus, 1982) en Los santos inocentes (Camus, 1984). Componist van vele orkestwerken en een opera werd vooral populair door rond de 150 soundtracks voor films en tv-series, met name de titelmuziek van de documentaireserie El hombre y la tierra (Félix Rodriuguez de la Fuente, 1974-80). Eerste film: Torrepartida (Pedro Lazaga, 1956).

In de Franco-periode hofleverancier van muziek voor komedies, westerns, horror- en andere genrefilms, maar ook enkele propagandafilms voor het franquisme. Onder veel meer muziek voor Las muchachas de azul (Lazaga, 1957), Un indiano en Moratilla/2 Mexicanos en Aragon (Léon Klimovsky, 1958), Los tramposos (Lazaga, 1959), La fiel infantería (Lazaga, 1960), Un ángel tuvo la culpa (Luis Lucia, 1960), Sólo para hombres (Fernando Fernán Gómez, 1960), Tierra brutal/The Savage Guns (Michael Carreras, 1962), La chica del trébol/La ragazza meravigliosa (Sergio Grieco, 1963), La muerte silba un blues/Death Whistles the Blues (Jesús Franco, 1964), de documentaire Franco, ese hombre (José Luis Sáenz de Heredia, 1964), Posición avanzada (Lazaga, 1966),

La ciudad no es para mí (Lazaga, 1966), de western Texas, addio (tevens titelsong; Fernando Baldi, 1966), Sor Citroen (Lazaga, 1967), La isla de la muerte/Death Island (Ernst von Theumer, 1967), Un millón en la basura (José Maria Forqué, 1967), …4 ..3 ..2 ..1 …morte/Mission Stardust (Primo Zeglio, 1967), Las que tienen que servir (Forqué, 1967), Al ponerse al sol (met idool Raphael; Camus, 1967), Digan lo que digan (met Raphael; Camus, 1968), El otro árbol de Guernica (Lazaga, 1969),  Las amigas (tevens titelsong; Lazaga, 1969), Manos torpes/Awkward Hands (Rafael Romero Marchent, 1970), Crimen imperfecto (Fernán Gómez, 1970), La noche de Walpurgis/Shadow of the Werewolf (Klimovsky, 1971), La noche del terror ciego/Tombs of the Blind Zombies/Wraak der levende doden (Amando de Ossorio, 1972), Doctor Jekyll y el Hombre Lobo (Klimovsky, 1972), Pancho Villa (Eugenio Martín, 1972), La leyenda del alcalde de Zalamea (Camus, 1973), Las garras de Lorelei/The Loreley’s Grasp (De Ossorio, 1973), El ataque de los muertos sin ojos/Attack of the Blind Dead (De Ossorio, 1973), El retorno de Walpurgis/Curse of the Devil (Carlos Aured, 1973), El buque maldito/Ghost Ships of the Blind Dead (De Ossorio, 1974), Los pájaros de Baden-Baden (Camus, 1975), La noche de las gaviotas/Night of the Seagulls/De wraak van de levende doden (De Ossorio, 1975), La joven casada/Il mio primo uomo (Camus, 1975), El limite del amor (Romero Marchent, 1976), Los días del pasado (Camus, 1977), El perro/The Dog (Antonio Isasi-Isasmendi, 1977), El virgo de Visanteta (Vicente Escrivá, 1979), Cinco tenedores (Fernán Gómez, 1980), Réquiem por un campesiono español (Francesc Betriu, 1985), La rusa (Camus, 1987), The Monk (Francisco Lara Polop, 1990) en La sonrisa verdadera (Juan Rayos, 2015). Hoofdpersoon van de documentaire El hombre y la musica (Laura Sipán, 2013).

 

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.