Billy Williams

95, Surrey?, 21 mei, natuurlijke dood

Engelse chef-camera, voluit William Desmond Williams. Won een Oscar voor Gandhi (samen met Ronnie Taylor; Richard Attenborough, 1982). Nog twee Oscarnominaties, voor het camerawerk van Women in Love (Ken Russell, 1970) en On Golden Pond (Mark Rydell, 1981). Eerste zelfstandige credit voor de komedie San Ferry Ann (Jeremy Summers, 1965). Zoon van documentaire-cameraman Billy Williams Sr. die hij jarenlang assisteerde. Verantwoordelijk voor de fotografie van films als Billion Dollar Brain (Russell, 1967), The Magus ((Guy Green, 1968), The Ballad of Tam Lin (Roddy McDowall, 1970), Sunday Bloody Sunday (John Schlesinger, 1971), Zee and Co./X, Y & Zee (Brian G. Hutton, 1972), Pope Joan (Michael Anderson, 1972), Kid Blue (James Frawley, 1973), Night Watch (Hutton, 1973), The Wind and the Lion (John Milius, 1975), Voyage of the Damned (Stuart Rosenberg, 1976), The Silent Partner (Daryl Duke, 1978), Boardwalk (Stephen Verona, 1979), Eagle’s Wing (Anthony Harvey, 1979), Going in Style (Martin Brest, 1979), Saturn 3 (Stanley Donen, 1980), Monsignor (Frank Perry, 1982), The Survivors (Michael Ritchie, 1983), Ordeal by Innocence (Desmond Davis, 1984),

Dreamchild (Gavin Millar, 1985), Eleni (Peter Yates, 1985), The Manhattan Project (Marshall Brickman, 1986), Suspect (Yates, 1987), The Rainbow (Russell, 1989), Stella (John Erman, 1990), Shadow of the Wolf (Jacques Dorfmann, 1992) en, samen met 12 anderen, de documentaire over collega Sven Nykvist Ljuset håller mig sällskap/Light Keeps Me Company (Carl-Gustav Nykvist, 2000). Aanvullend camerawerk voor The Exorcist (William Friedkin, 1973).

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.