Cilia van Dijk

81, Haarlem, 26 april, na een kort ziekbed

Nederlands animatieproducent en -distributeur, geboren als Cilia van Lieshout. Produceerde bijna alle (korte) animatiefilms van haar man Gerrit van Dijk (1938-2012), waaronder Gouden Beerwinnaars Pas à deux (co-regie met Monique Renault; 1988) en Ik beweeg, dus ik besta/I Move So I Am (1998) en Gouden Kalfwinnaar A Good Turn Daily (coproductie met Peter Brouwer; 1983). Won een Oscar als producent van de korte animatiefilm Anna & Bella (Børge Ring, 1984). Richtte in 1978 de stichting Animated People op, voor de internationale en nationale distributie van Nederlandse animatiefilms. Het ging later op in het Nederlands Instituut voor Animatie, dat de distributiekopieën in 2011 overdroeg aan Eye Filmmuseum. Als ondernemer richtte Van Dijk eerder onder meer een modellenbureau en een crèche op en was ze zakelijk leider van het Haarlems theatergezelschap Het Volk. Tot de overige animatiefilms die ze produceerde behoren Jute (G. van Dijk, 1979), The End (G. van Dijk, 1981), Haast een hand (Jacques Overtoom, Peter Sweenen en G. van Dijk, 1982), Animation Has No Borders (Sweenen, 1986), De Onrust (Piet Kroon, 1987), Janneke (G. van Dijk, 1990), Frieze Frame (G. van Dijk, 1991), Snert (G. van Dijk, Sweenen en Overtoom, 1991), De Houten Haarlemmers (G. van Dijk, 1995), DaDa (Kroon, 1997), Applaus (Jan Hintjens en Pierre Leterme, 1999), Radio Umanak (Marie José van der Linden, 2000), Stiltwalkers (executive producer; Sjaak Meilink, 2002) en The Last Words of Dutch Schultz (G. van Dijk, 2003). Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en lid van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.