76, Madison WI, 29 februari, degeneratieve longziekte
Amerikaans filmwetenschapper en -docent. Schreef samen met zijn vrouw Kristin Thompson de standaard tekstboeken Film Art: An Introduction (1979) en Film History: An Introduction (1994). Werd kort na zijn promotie (1974) docent aan de Universiteit van Wisconsin-Madison en bekleedde daar tot 2004 de Jacques Ledoux leerstoel in filmstudies. Ook doceerde hij aan het Brugse Zomerfilmcollege van de Vlaamse Dienst voor Filmcultuur. In de filmwetenschappen werd Bordwell beschouwd als ‘neoformalist’ en werd hij gezien als grondlegger van de cognitieve filmtheorie, als antwoord op de meer psychoanalytische benadering in de filmanalyse van de jaren 70 en 80. Bordwell werd onder meer sterk geïnspireerd door filmtheoreticus Noël Burch en kunsthistoricus Ernst Gombrich. Tot Bordwells overige publicaties behoren The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960 (samen met Thompson en Janet Staiger, 1985), Narration in the Fiction Film (1985), Making Meaning: Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema (1989), On the History of Film Style (1997), Planet Hong Kong: Popular Cinema and the Art of Entertainment (2000), Poetics of Cinema (2008) en Minding Movies: Observations on the Art, Craft and Business of Filmmaking (samen met Thompson, 2011). Ook schreef hij monografieën over bij voorbeeld Carl-Theodor Dreyer, Sergei Eisenstein en Yasujiro Ozu. Samen met Thompson vulde hij het weblog Observations on film art .