77, Londen?, 22 oktober, hartaandoening
Engels chef-camera. Twee Oscarnominaties, voor het camerawerk van The Illusionist (Neil Burger, 2006) en Mr. Turner (Mike Leigh, 2014). Hield vaak zelf de camera vast, als ‘operator’, en ontwikkelde een kenmerkende, documentair aandoende stijl . Vooral bekend door zijn samenwerking met Leigh, die begon met Life Is Sweet (1990). Pope draaide ook voor Leigh Naked (1993), Gouden Palmwinnaar Secrets & Lies (1996), Career Girls (1997), Topsy-Turvy (1999), All or Nothing (2002), Vera Drake (2004), Happy-Go-Lucky (2008), Another Year (2010), het korte A Running Jump (2012), Peterloo (2018) en Hard Truths (2024). Eerste speelfilm als chef-camera, na veel tv-werk, bij voorbeeld voor World in Action (1975-78) en enkele documentaires en videoclips, was het Schotse The Girl in the Picture (Cary Parker, 1985). Voorts films als het Welshe Coming Up Roses/Rhosyn a Rhith (Stephen Bayly, 1986), The Reflecting Skin (Philip Ridley, 1990), Nothing Personal (Thaddeus O’Sullivan, 1995), An Awfully Big Adventure (Mike Newell, 1995), Swept from the Sea (Beeban Kidron, 1997), The Debt Collector (Anthony Neilson, 1999),
The Way of the Gun (Christopher McQuarrie, 2000), Thirteen Conversations About One Thing (Jill Sprecher, 2001), Nicholas Nickleby (Douglas McGrath, 2002), Man of the Year (Barry Levinson, 2006), Honeydripper (John Sayles, 2007), Angus, Thongs and Perfect Snogging (Gurinder Chadha, 2008), Me and Orson Welles (Richard Linklater, 2008), It’s a Wonderful Afterlife (Chadha, 2010), The Convincer/Thin Ice (Sprecher, 2011), Bernie (Linklater, 2011), Cuban Fury (James Griffiths, 2014), Legend (Brian Helgeland, 2015), The Boy Who Harnessed the Wind (Chiwetel Ejiofor, 2019), Motherless Brooklyn (Edward Norton, 2019), Supernova (Harrry Macqueen, 2020) en The Outfit (Graham Moore. 2022).