Douglas Trumbull

79, Albany NY, 7 februari, longvlieskanker (mesothelioom)

Amerikaans regisseur en visual effectsontwerper. Visionair pionier in het ontwerpen van visual effects: special effects in de camera, en dus niet in de fysieke realiteit (special effects) of door de computer gegenereerd (CGI). Drie Oscarnominaties, voor de visual effects van Close Encounters of the Third Kind (Steven Spielberg, 1977), Star Trek: The Motion Picture (Robert Wise, 1979) en Blade Runner (Ridley Scott, 1982). Meest baanbrekend was het werk aan zijn eerste speelfilm, 2001, A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968), met name de zogeheten Stargate-scène, die een psychedelisch aandoende reis door tijd en ruimte verbeeldt. Kubrick had Trumbull, een ingenieur en uitvinder met een kunstzinnige moeder, aangetrokken op grond van diens animaties voor NASA en zijn spectaculaire effecten in de korte documentaire To The Moon and Beyond (Con Pederson, 1964), bestemd voor vertoning op de Wereldtentoonstelling van New York. Uiteindelijk kreeg Trumbull in 1993 zijn enige Oscar, een ‘Scientific and Engineering Award’, voor het concept van het CP-65 Showcan Camera System, dat 60 beelden per seconde op 65mm-formaat kan vastleggen. Het systeem zou al toegepast worden in Trumbulls tweede speelfilm als regisseur, Brainstorm (1983), maar MGM durfde het risico uiteindelijk niet aan.

Eerder regisseerde Trumbull Silent Running (1972), een mede door Michael Cimino geschreven ecologische science fictionthriller. Andere films met visual effects van Trumbull zijn Candy (openings- en slotscène; Christian Marquand, 1968), The Andromeda Strain (Wise, 1971), The Tree of Life (Terrence Malick, 2011) en The Man Who Killed Hitler and Then Bigfoot (tevens executive producer; Robert D. Krzykowski, 2018). Hij regisseerde ook enkele korte films, zoals Night of Dreams (1978), New Magic (over het Showscan-procedé; 1983), Big Ball (in Showscan; 1983), Tour of the Universe (Showscan; 1985), Let’s Go (voor Toshiba EXPO 85, Tsukuba, in Showscan, tevens scenario; 1985), Leonardo’s Dream (Showscan; 1989), In Search of the Obelisk, Luxor Live en Theater of Time (resp. IMAX, 3D en op een verticaal scherm, drieluik voor het Luxor Resort & Casino in Las Vegas; 1993) en Golden Eyes (samen met Mark Read; 2011). Hoofdpersoon van de documentaire Trumbull Land (Grégory Wallet, 2018). In 2011 door de Academy onderscheiden met de Gordon E. Sawyer Award voor al zijn technische innovaties voor de filmindustrie.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.