100, Sussex, 22 augustus, natuurlijke dood
Oorspronkelijk Iraans filmmaker en schrijver, artiestennaam van Ebrahim Taghavi Shirazi. Regisseerde en schreef twee lange speelfilms, beide geproduceerd door zijn in 1957 opgerichte studio Golestan Films: Khest o Ayeneh/Brick and Mirror (1964), in 2016 in Rotterdam vertoond als gerestaureerde klassieker, en het minder bekende Asrar-e Ganj-e Darre-ye Jenni/The Ghost Valley’s Treasure Mysteries/The Secrets of the Treasure of the Jinn Valley (tevens camera; 1974). Eerder regisseerde Golestan de korte documentaires Yek atash/A Fire (1961), Mowj, marjan, va khara/Wave, Coral and Rock (1961), Tappehha-ye Marlik/The Hills of Marlik (1963), Javaherat-e saltanati/The Crown Jewels of Iran (1965) en Kharab-abad/The Harvest and the Seed (1966), grotendeels gefinancierd door de olie-industrie. Ook produceerde Golestan de enige (korte) film van dichteres Forough Farrokhzad (1935-1967), met wie hij zich zeer verwant voelde en een intense relatie onderhield tot haar voortijdige dood bij een verkeersongeval. Haar Khanes siah ast/The House Is Black (1962, vertoond op IFFR 2008) wordt ondanks het hermetische karakter beschouwd als een mijlpaal in de Iraanse cinema, bewonderd door onder meer Abbas Kiarostami en Chris. Marker.
Golestan is samen met Jean-Luc Godard het onderwerp van de documentaire À vendredi, Robinson/See You Friday, Robinson (Mitra Farahani, 2022), over een door de filmmaker geëntameerde correspondentie tussen beide filmmakers. Woonde en werkte sinds 1975 in Engeland, waar hij in ballingschap ging toen het islamistische bewind hem beschuldigde een protégé van de sjah te zijn. Sindsdien maakte hij geen films meer, maar concentreerde zich op zijn literaire werk. Vader van de in 2003 omgekomen fotojournalist Kaveh Golestan en van vertaler en galeriehouder Lili Golestan, grootvader van filmmaker Mani Haghighi en rapper Reveal alias Mehrak Golestan.