Edgardo Cozarinsky

85, Buenos Aires, 2 juni, kanker

Argentijns (scenario)schrijver en regisseur. Bracht vijftien jaar (1974-89) als politieke balling in Parijs door, waar hij zijn meeste films maakte. Daarvan waren de speelfilm Les apprentis sorciers/De tovenaarsleerlingen (1977) en de documentaire La guerre d’un seul homme (over de francofiele Wehrmachtcommandant van Parijs Ernst Jünger; 1981) ook in Nederland te zien. In Rotterdam regisseerde hij de door Film International (Production du Tigre/Kees Kasander) geproduceerde en gefinancierde speelfilm Volle zee/High Seas/Haute mer (met Willeke van Ammelrooy en Armand Perrenet; 1983). Eerder debuteerde de schrijver in Argentinië met de experimentele speelfilm Puntos suspensivos o Esperando a los bárbaros/Dot Dot Dot (1971). Tot zijn overige films als regisseur behoren Guerriers et captives (1989), Le violon de Rothschild (over componist Dmitri Sjostakovitsj; 1996), Fantômes de Tanger (1997), Dans le rouge du couchant (2003), Ronda nocturna/Night Watch (2005) en de documentaires Citizen Langlois (voor televisie; 1995), Le cinëma des Cahiers (2001), Chaplin Today: Limelight (2003) en Carta a un padre (over de Joodse familie van zijn vader; 2013). Als acteur te zien in bij voorbeeld Dialógos de exiliados (Raúl Ruiz, 1975), La tortue sur le dos (Luc Béraud, 1978), Ville étrangère (Didier Goldschmidt, 1988) en Cassandra (top-billed; Inés de Oliveira Cézar, 2012). Schreef naast zijn eigen films ook het scenario van La mémoire courte (Eduardo de Gregorio, 1979). Bekendste boektitels: het essayistische Borges y el cine (1974) en Vudú urbano (1985).

 

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.