85, Moskou, 29 december, bacteriële longontsteking
Russisch componist. Kreeg zijn eerste internationale bekendheid door de soundtracks die hij componeerde – achteraf vergeleek hij delen ervan met wat nu ‘sound design’ genoemd wordt – voor drie films van Andrei Tarkovski: Solaris (1972, Zerkalo/De spiegel (1975) en Stalker (1979). Pionier van elektronische muziek, componeerde al in 1967 voor de Russische ANS-synthesizer. Schreef muziek voor veel films van Nikita Michalkov: Svoj sredi tsjoezjich, tsjoezjoj sredi svoich/At Home Among Strangers/Friend to Foes, Foe to Friends (1974), Raba ljoebvi/A Slave of Love (1976), Neokontsjennaja pjesa dlja mechanitsjeskogo pianino/An Unfinished Piece for Mechanical Piano/Onvoltooid stuk voor rolpiano (1977), Neskolko dnej iz zjizni I. I. Oblomov/Oblomov (1980), Rodnja/Family Relations (1981), Bez svidetelej/Without Witness (1983), L’autostop (1991), Gouden Leeuwwinnaar Oerga – territorija ljoebvi/Urga/Close to Eden(1991) de documentaire Anna: 6-18 (1993), Oscarwinnaar Oetomljennije solntsem/Burnt by the Sun (1994), Sibirski tsirjoelnik/The Barber of Siberia (1998), 12 (2007) en Solnjetsnyj oedar/Sunstroke (2014).
Voorts onder meer soundtracks voor Sibiriada/Siberiade (Andrei Kontsjalovski, 1979), Telochranitel/The Bodyguard (Ali Chamrajev, 1979), Koerjer/Courier/Messenger Boy (Karen Sjachnazarov, 1986), Gorod zero/Zerograd (Sjachnazarov, 1989), Homer and Eddie (Kontsjalovski, 1989), The Inner Circle (Kontsjalovski, 1991), Dom doerakov/House of Fools (Kontsjalovski, 2002), Voditel dlja Very/A Driver for Vera (Pavel Tsjoechraj, 2004), Gljanets/Gloss (Kontsjalovski, 2007) en Belje notsji potsjtalona Alekseja Trjapitsyna/The Postman’s White Nights (Kontsjalovski, 2014). Schreef ook de muziek voor Kontsjalovski’s Engelstalige miniserie The Odyssey (1997). Muzikale thema’s van Artemjev werden gebruikt bij de openings- en slotceremonie van de Olympische Winterspelen van Sotsji (2014).