Elemér Ragályi

83, Hongarije?, 30 maart, natuurlijke dood

Hongaars chef-cameraman en regisseur. Verantwoordelijk voor het beeld in veel internationaal opgemerkte Hongaarse films, zoals Fotográfia/Photography (Pál Zolnay, 1973), Pókfoci/Spinnenvoetbal (János Rózsa, 1977) en Örökség/The Heritage (Márta Mészáros, 1980). Ook chef-camera van internationale producties als Miss Arizona (Pál Sándor, 1988), Hanna’s War (Menahem Golan, 1988), The Phantom of the Opera (Dwight H. Little, 1989), Reise der Hoffnung/Journey of Hope (Xavier Koller, 1990), Jakob the Liar (Peter Kassovitz, 1999) en The Moon and the Stars (John Irvin, 2007). Draaide ook documentaires, bij voorbeeld Meddig él az ember? I-II (Judit Elek, 1968), Istenmezején 1972-73-ban (Elek, 1974), Egyszerü történet/Een heel gewoon leven (Elek, 1976), Társasutazás/Package Tour (Gyula Gazfdag, 1985) en de concerfilm Varázslat –  A Queen Budapesten/Queen Live in Budapest (János Zsombolyai, 1987). Eerste lange speelfilm als chef-camera was Sziget a szárazföldön/The Lady from Constantinople (Elek, 1969). Voorts onder meer Magasiskola/De valken (István Gaál, 1970), Staféta/De estafette (András Kovács, 1971), Régi idök focija/Football of the Good Old Days (Sándor, 1973), Herkulesfürdöi emlék (Sándor, 1976), de steppewestern Talpuk alatt fütyül a szél/The Wind Blows Under Your Feet (György Szomjas, 1976), Kihajolni veszélyes/Don’t Lean Out of the Window (Zsombolyai, 1978), Szabadíts meg a gonosztól/Deliver Us from Evil (Sándor, 1979), A trombitás/The Trumpeter (Rózsa, 1979), Vasárnapi szülok/Sunday Daughters (Rózsa, 1980), Majd holnep/Maybe Tomorrow (Elek, 1980), Dögkeselyü/The Vulture (Ferenc András, 1982), Szerencsés Dániel/Daniel’s Return (Sándor, 1983),

Hosszú vágta/The Long Ride (Pál Gábor, 1983), Szirmok, virágok, koszorúk/Flowers of Reverie (Lászlo Lugossy, 1985), Hol volt, hol nem volt/A Hungarian Fairytale (Gazdag, 1987), de met een Emmy onderscheiden tv-film Murderers Among Us: The Simon Wiesenthal Story (Brian Gibson, 1989), Mack the Knife (Golan, 1989), The Josephine Baker Story (voor tv; Gibson, 1991), Mesmer (Roger Spottiswoode, 1994), A Kid in King Arthur’s Court (Michael Gottlieb, 1995), Never Talk to Strangers (Peter Hall, 1995), Rasputin (voor HBO; Uli Edel, 1996), Trilogy of Terror II (voor tv; Dan Curtis, 1996), The Hunchback (voor tv; Peter Medak, 1997), Crime and Punishment (voor tv; Joseph Sargent, 1998), David Copperfield (voor tv; Medak, 2000), de tv-serie Anne Frank: The Whole Story (Robert Dornhelm, 2001), An American Rhapsody (Éva Gárdos, 2001), de serie Dracula/Dracula’s Curse (Roger Young, 2002), Egy hét Pesten és Budán/A Long Weekend in Pest and Buda (Károly Makk, 2003), Ring of the Nibelungs/Curse of the Ring (voor tv; Edel, 2004), The Door (István Szabó, 2012), Simindis kundzuli/Corn Island (George Ovashvili, 2014), 1945/Homecoming (1945) (Ferenc Török, 2017) en Budapest Noir (Gárdos, 2017). Regisseur en coscenarist van Csudafilm (2005) en Fekete fehér/Nincs kegyelem (2006). Speelde een kleine rol in Még kér a nép/Rode psalm (Miklós Jancsó, 1972).

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.