Françoise Arnoul

90, Parijs, 20 juli, na een lange ziekte

In Frans Algerije geboren Frans actrice en producent, artiestennaam van Françoise Gautsch. In de jaren 50 populaire ster, veelal in pikante rollen. Omdat sommige van haar films in de VS op problemen met de keuring stuitten, werd ze daar wel ‘The X Girl’ genoemd. Bekendste film: French Cancan (tegenover Jean Gabin; Jean Renoir, 1955). Officieel debuut in L’épave/Sin and Desire (Willy Rozier, 1949). Ook in films als de grote hit Nous irons à Paris/We gaan naar Parijs (Jean Boyer, 1950), Quai de Grenelle/The Strollers (Emil E. Reinert, 1950), La Rose Rouge (Marcello Pagliero, 1951), Le désir et l’amour (als script-girl; Henri Decoin en Luis Maria Delgado, 1952), La forêt de l’adieu (voor het eerst top-billed; Ralph Habib, 1952), Le fruit défendu/Forbidden Fruit (tegenover Fernandel; Henri Verneuil, 1952), Les amants de Tolède (naar Stendhal; Decoin en Fernando Palacios, 1953), Les compagnes de la nuit/Zij die van de zonde leven (top-billed; Habib, 1953), Dortoir des grandes (Decoin, 1953), La rage au corps (top-billed; Habib, 1954), Delirio/Orage (Pierre Billon en Giorgio Capitani, 1954), Le mouton à cinq pattes/Het schaap met vijf poten (tegenover Fernandel; Verneuil, 1954), Les amants du Tage/Geen liefde duurt eeuwig (Verneuil, 1954), Si Paris nous était conté (Sacha Guitry, 1956), Des gens sans importance/Mensen zonder belang (tegenover Gabin; Verneuil, 1956), Paris, Palace Hôtel (Verneuil, 1956), Le pays d’où je viens/Minnaar in duplo (Marcel Carné, 1956), Sait-on jamais…/No Sun in Venice (top-billed; Roger Vadim, 1957), Cargaison blanche/Blanke lading uit Parijs (top-billed; Georges Lacombe, 1958), La chatte/The Face of the Cat (top-billed; Decoin, 1958), Asphalte (top-billed; Hervé Bromberger, 1959), La bête à l’affût/Beast at Bay (top-billed; Pierre Chenal, 1959),

Le chemin des écoliers/The Way of Youth (top-billed tegenover Alain Delon; Michel Boisrond, 1959), La chatte sort ses griffes/Spy Is a Girl (top-billed; Decoin, 1960), Le testament d’Orphée (Jean Cocteau, 1960), Le bal des espions/Danger in the Middle East (top-billed; Michel Clément, 1960), La morte-saison des amours (top-billed; Pierre Kast, 1961), Le diable et les dix commandements/Op een hete namiddag… (Julien Duvivier, 1962), Vacances portugaises (Kast, 1963), À couteaux tirés (Charles Gérard, 1964), Lucky Jo (gastrol; Michel Deville, 1964), Le dimanche de la vie (naar Queneau; Jean Herman, 1967), Violette & François (als de moeder van Isabelle Huppert; Jacques Rouffio, 1977), Bobo Jacco (Walter Bal, 1979), Ronde de nuit (Jean-Claude Missiaen, 1984), Voir l’éléphant (top-billed; Jean Marbœuf, 1990), Les années campagne (tegenover Charles Aznavour; Philippe Leriche, 1992), Temps de chien (Marbœuf, 1996), Post coïtum animal triste/After Sex (Brigitte Roüan, 1997), Merci pour le geste (Claude Faraldo, 2000), Beau rivage/On the Shore (Julien Donada, 2011) en Le cancre (Paul Vecchiali, 2016). Memoires: Animal doué de bonheur (1995). Gescheiden van publiciteitsman en regisseur Georges Cravenne, daarna levensgezel van Bernard Paul, die haar regisseerde in Dernière sortie avant Roissy (1977). Samen met Paul en actrice Marina Vlady richtte Arnoul in 1968 de productiemaatschappij Francina op.

 

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.