Frédéric ridder Devreese

91, Brussel, 28 september, kanker

In Nederland geboren Belgisch componist en dirigent, zoon van componist, dirigent en violist (in het Concertgebouworkest) Godfried Devreese en violiste Willy Gaillard. Eerste en nog steeds meest vooraanstaande Belgische filmcomponist. Schreef onder meer scores voor de meeste films van regisseur André Delvaux: De man die zijn haar kort liet knippen (1966), Un soir, un train/De trein der traagheid (tevens in een bijrol; 1968), Rendez-vous à Bray (1971), Belle (1973), Benvenuta (1983), L’oeuvre au noir (Joseph Plateauprijs; 1988) en de documentaires De tolken (1968), Met Dieric Bouts (1975) en 1001 films (1989). Kreeg van het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent de Georges Delerue Award voor zijn soundtrack van La partie d’échecs (Yves Hanchar, 1994) en een oeuvreprijs van het inmiddels van naam veranderde FilmFestGent (2019). Ook score voor films als Du bout des lèvres (Jean-Marie Degèsves, 1976), Les noces barbares (Marion Hänsel, 1987), Het sacrament (Hugo Claus, 1989), Il maestro (Hänsel, 1990), Pauline & Paulette (Lieven Debrauwer, 2001) en Mein Name ist Bach (Dominique de Rivaz, 2003), alsmede de documentaire Le filet américain (Robbe De Hert en Chris Verbiest, 1981) en de korte films De grafbewaker (Harry Kümel, 1965) en De overkant (Herman Wuyts, 1966). Schreef ook talrijke andere muziekstukken, waaronder orkestwerken, kamermuziek, balletten, koralen en een verplicht pianoconcert voor de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth in Brussel. Was als muziekproducent verbonden aan de Vlaamse publieke omroep BRT (nu VRT). In 1996 in de adelstand verheven. Getrouwd met BRT-cultuurjournalist Annie De Clerck.

 

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.