81, München, 12 november, na een ernstige ziekte
Duits chef-cameraman en regisseur. Verantwoordelijk voor het beeld, in zwart-wit en kleur, van Heimat, eine Chronik in elf Teilen (Edgar Reitz, 1984). Draaide ook The Rose Garden (laatste film van Fons Rademakers, 1989). Opgegroeid in de Oost-Duitsland, aanvankelijk camera-assistent bij de DEFA-studio. Vanaf 1960 in de Bondsrepubliek, met name in de Bavaria-studio te München. Eerste volledige film als chef-cameraman was The Last Escape/Dwars door de vuurlinie (Walter Grauman, 1970). Onder meer camera voor Wilder Seks junger Mädchen/Aus dem Tagebuch einer Frühreifen (Nino Casale en Jürgen Schindler, 1972), Stunde Null (Reitz, 1977), 1+1=3 (Heidi Genée, 1979), de tv-serie Buddenbrooks (Franz Peter Wirth, 1979), Morenga (Egon Günther, 1985), Welcome in Vienna (Axel Corti, 1986), La putain du roi (Corti, 1990), Wildfeuer (Jo Baier, 1991), Die zweite Heimat – Chronik einer Jugend (Reitz, 1992), Kleine Haie (Sönke Wortmann, 1992), Der Fall Lucona (Jack Gold, 1993), Der bewegte Mann (Wörtmann, 1994), de tv-serie Radetzkymarsch (Corti en Roll, 1994), Jenseits der Stille (Caroline Link, 1996), Rossini (Helmut Dietl, 1997), Der grosse Bagarozy (Bernd Eichinger, 1999), Oscarwinnaar Nirgendwo in Afrika (Link, 2001), Jedermanns Fest (Fritz Lehner, 2002), Knallharte Jungs (Granz Henman, 2002), de tv-serie Speer und er (Heinrich Breloer, 2005), Buddenbrooks (Breloer, 2008), Henri 4 (Baier, 2010), Die andere Heimat – Chronik einer Sehnsucht (Reitz, 2013) en Brecht (Breloer, 2019). Regiedebuut met Ballermann 6 (1997), daarna nog enkele publieksfilms, bij voorbeeld Pura vida Ibiza (2004), Der Räuber Hotzenplotz (2006), Männersache (2009), Die Superbullen – Sie kennen keine Gnade (2011) en Werner – Eiskalt! (2011). Getrouwd met casting director Rita Serra.