Giuliano Gemma

75, Civitavecchia, 1 oktober, gevolgen van een verkeersongeluk
Italiaans acteur, ook bekend onder de naam Montgomery Wood. Ster van zowel spaghettiwesterns en ander actiewerk als van een beperkter aantal art-housefilms. Opvallend gehavend gezicht, vooral door een bom uit de Tweede Wereldoorlog die hij als spelend kind in het gras tegenkwam. Aanvankelijk stuntman en figurant, bijvoorbeeld in Ben Hur (William Wyler, 1959). Eerste sprekende rol in Venezia, la luna e tu (Dino Risi, 1958). Voorts onder meer in Messalina Venere imperatrice (Vittorio Cottafavi, 1960), Il pianeta degli uomoni spenti/Planet of Lifeless Men (Antonio Margheriti, 1961), Arrivano i Titani/De Titanen (Duccio Tessari, 1962), Il gattopardo/De tijgerkat (Luchino Visconti, 1963), Shéhérazade (Pierre Gaspard-Huit, 1963), Maciste, l’eroe piu’ grande del mondo (Michele Lupo, 1963), als Nicolas in Angélique, marquise des anges (Bernard Borderie, 1964) en Merveilleuse Angélique (Borderie, 1965), Una pistola per Ringo (voor het eerst top-billed als Wood; Tessari, 1965), Un dollaro bucato/Een dollar met een gaatje (Giorgio Ferroni, 1965), in de titelrol van Eric il vichingo/Eric the Viking (Mario Caiano, 1965),

Il ritorno di Ringo/Ringo keert terug (top-billed; Tessari, 1965), Adiós gringo (top-billed; Giorgio Stegani, 1965), Kiss Kiss…Bang Bang (top-billed; Tessari, 1966), Arizona Colt (top-billed; Lupo, 1966), Per porch dollari ancora/For a Few Extra Dollars (top-billed; Ferroni, 1966), I lunghi giorni della vendetta/Days of Vengeance/Voor goud en wat dollars (top-billed; Florestano Vancini, 1967), Wanted (top-billed; Ferroni, 1967), I giorni dell’ira/Gunlaw (Tonino Valerii, 1967), …e per cielo un tetto di stelle/A Sky Full of Stars for a Roof (top-billed; Giulio Petroni, 1967),

I bastardi/Sons of Satan (tegenover Rita Hayworth en Klaus Kinski; Tessari, 1968), Violenza al sole/Blow Hot, Blow Cold/The Island (top-billed tegenover Bibi Andersson en Gunnar Björnstrand; Vancini, 1969), Vivi o, preferibilmente morti/Alive or Preferably Dead (top-billed; Tessari, 1969), Il prezzo del potere/The Price of Power/Texas (top-billed; Valerii, 1969), de partizanenfilm Corbari (top-billed; Valentino Orsini, 1970), tegenover Senta Berger in Quando le donne avevano la coda/When Women Had Tails (Pasquale Festa-Campanile, 1970),

als Robin Hood in L’arciere di fuoco (top-billed; Ferroni, 1971), L’amante dell’Orsa Maggiore (top-billed tegenover Berger; Orsini, 1971), Amico, stammi lontano almeno un palmo/Ben and Charlie/Kijk uit Ben, Charlie wil je vel (top-billed; Lupo, 1972), Un uomo da rispettare/A Man to Respect/The Master Touch (tegenover Kirk Douglas; Lupo, 1972), Anche gli angeli mangiano fagioli/Even Angels Eat Beans (tegenover Bud Spencer; Enzo Barboni, 1973), Delitto d’amore/Liefdesmisdrijf (top-billed; Luigi Comencini, 1974), Anche gli angeli tirano di destra/Charleston (top-billed; Barboni, 1974), Il bianco il giallo il nero/Shoot First, Ask Questions Later (top-billed; Sergio Corbucci, 1975), Africa Express (top-billed tegenover Ursula Andress; Lupo, 1976),
Il deserto dei tartari/The Desert of the Tartars (zijn meest eervolle rol; Valerio Zurlini, 1976), Safari Express (top-billed tegenover Andress; Tessari, 1976), California (top-billed; Lupo, 1977), de maffiafilms Il prefetto di ferro (top-billed tegenover Claudia Cardinale; Pasquale Squitieri, 1977) en Corleone (top-billed tegenover Cardinale; Squitieri, 1978),
als revolverheld in de film in de televisiefilm Circuito chiuso (een culthit; Giuliano Montaldo, 1978), Il grande attacco/Battle Force (Umberto Lenzi, 1978), Sella d’argento/Silver Saddle (top-billed; Lucio Fulci, 1978), La légion saute sur Kolwezi (Raoul Coutard, 1980), Un uomo in ginocchio/A Man on His Knees (top-billed; Damiano Damiani, 1980), L’avvertimento/The Warning (top-billed; Damiani, 1980), als rechercheur in Tenebre (Dario Argento, 1982), de Mussolinifilm Claretta (tegenover Cardinale; Squitieri, 1984), Speriamo che sia femmina/Let’s Hope It’s a Girl (Mario Monicelli, 1986), Un uomo perbene (Maurizio Zaccaro, 1999), Juana la Loca/Mad Love (Vicente Aranda, 2001) en als hotelmanager in To Rome with Love (Woody Allen, 2012). In zijn latere leven een verdienstelijk beeldhouwer. Vader van actrice Vera Gemma.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.