Ook was Giger de vormgever van de nooit tot stand gekomen verfilming van Frank Herberts Dune in de jaren 70 en vertelt daarover in de documentaire Jodorowsky’s Dune (Frank Pavich, 2013). Ook ontwierp hij de trein in Species (Roger Donaldson, 1995) en Species II (Peter Medak, 1998), alsmede de buitenaardsen in AVP: Alien vs. Predator (Paul W.S. Anderson, 2004) en het vervolg AVPR: Alien vs Predator – Requiem (The Brothers Strause, 2007). Tevens trad Giger op als creatief adviseur bij de horrorkomedie Kondom des Grauens (Martin Walz, 1996) en ontwierp hij de kunstcollectie in de game Dark Seed (1992). Tevens conceptuele bijdragen aan films als Poltergeist II: The Other Side (Brian Gibson, 1986) en Prometheus (Scott, 2012). Giger regisseerde samen met Fredi M. Murer de korte films High en Heimkiller (1967),
de documentaire Swiss Made (samen met Murer, Fritz Maeder en Yves Yersin, 1968), het korte Tagtraum (1973) en de korte documentaires Giger’s Necronomicon (samen met J.J. Wittmer, 1975), Giger’s Alien (samen met Wittmer, 1979) en A New Face of Debbie Harry (1982). Giger ontwierp vele hoezen van popalbums, onder meer van Harry en van Emerson, Lake & Palmer. Er is een speciaal museum aan zijn kunst gewijd, in Gruyères (kanton Fribourg).