Hanns Eckelkamp

94, Berlijn, 5 augustus, natuurlijke dood

Duits distributeur, bioscoopexploitant en producent. Produceerde samen met Rudolf Meyer de populaire en baanbrekende Nederlandse bioscoopdocumentaire Mensen van morgen (Kees Brusse, 1963). Opende in 1946 zijn eerste bioscoop in het café van zijn ouders, de Gertrudenhof te Münster. Breidde zijn bedrijf uit met meerdere theaters in Duisburg en richtte ook de distributiemaatschappij Atlas op, die zich specialiseerde in de rechten op arthouseklassiekers. De Nederlands sprekende Eckelkamp werkte vaak nauw samen met de Nederlandse distributeur Meteor Film en het verwante The Movies. Leverde ook films op 16mm en video aan de Duitse koopvaardij en vliegmaatschappij Lufthansa. Vanaf 1963 in toenemende mate actief in filmproductie, na het succesvolle Polizeirevier Davidswache (Jürgen Roland, 1954). Produceerde bij voorbeeld Transit (Erwin Leiser en Bernhard Wicki, 1965), Satansbraten (Rainer Werner Fassbinder, 1976), Die Ehe der Maria Braun (Fassbinder, 1979), Theo gegen den Rest der Welt (Peter F. Bringmann, 1980), Lola (Fassbinder, 1981), Liebeskonzil (Werner Schroeter, 1982), Eréndira (Ruy Guerra, 1983), Ein Mann wie EVA (over Fassbinder; Radu Gabrea, 1984), Der Bulle & das Mädchen (Peter Keglevic, 1985), RobbyKallePaul (Dani Levy, 1989) en I Was on Mars (Levy, 1991). Verschillende van zijn zes kinderen, zoals Natalie, Monica en Saskia Eckelkamp, vervulden functies in de Nederlandse filmwereld, bij voorbeeld bij Desmet, het Filmmuseum/EYE, de VPRO en Rialto.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.