de Engelse B-film naar Edgar Wallace Candidate for Murder (David Villiers, 1962), Wilde Wasser (Rudolf Schündler, 1962), Marcia o crepa (Frank Wisbar, 1962), Bergwind (top-billed; E. von Borsody, 1963), Sette contro la morte/The Cavern (Edgar G. Ulmer, 1964), Die goldene Göttin vom Rio Beni (Franz Eichhorn en Martín, 1964), Buffalo Bill, l’eroe del Far West (Mario Costa, 1965), Einer spielt falsch/Cairo Campaign (Menahem Golan, 1966), Die Nibelungen (Harald Reinl, 1966), in de titelrol van Hermann der Cherusker – Die Schlacht im Teutoburger Wald/Il massacro della Foresta Nera/De slag om het Zwarte Woud (Ferdinando Baldi en Rudolf Nussgruber, 1967), als herbergier in Pudelnackt in Oberbayern (Hans Albin en Hans Billian, 1969), Formula 1: Nell’inferno del Grand Prix (Guido Malatesta, 1970), Das Rückendekolleté (Jan Nemec, 1975), als generaal Blumentritt in A Bridge Too Far (Richard Attenborough, 1977) en Bloodline (Terence Young, 1979). Sindsdien alleen televisiewerk en nasynchronisatie. Onder meer getrouwd geweest met de actrices Rosemarie Fendel, Alwy Becker en Heide Keller, vader van de actrices Suzanne en Cosima von Borsody.
Hans von Borsody
84, Kiel, 4 november, natuurlijke dood
Oorspronkelijk Oostenrijks acteur, vanaf zijn derde (1932) in Berlijn, waar het gezin de Duitse nationaliteit aannam, maar gedurende de Tweede Wereldoorlog in Wenen. Zoon van regisseur en cameraman Eduard von Borsody en violiste Maria Hochreiter. Studeerde in Wenen eerst fotografie, later toneel aan het Max Reinhardtseminar. Populair acteur in Heimatfilme maar ook in muzikale films en internationale producties. Debuut in de Oostenrijkse avonturenfilm Don Giovanni (Walter Kolm-Veltée, 1955). Te zien in films als Der Major und die Stiere (E. von Borsody, 1955), Der Meineidbauer (Rudolf Jugert, 1956), de schlagerfilm Wehe, wenn sie losgelassen/Met muziek meer mans! (Géza von Cziffra, 1958), Der Schäfer vom Trutzberg (E. von Borsody, 1959), tegenover Johannes Heesters in Besuch aus heiterem Himmel (Ferdinand Dörfler, 1959), Schlager-Raketen (Erik Ode, 1960), Il conquistatore di Maracaibo/Los corsarios del Caribe (top-billed; Eugenio Martín, 1961), …und du, mein Schatz, bleibst hier (tegenover Vivi Bach; Franz Antel, 1962), Im schwarzen Rößl (Antel, 1961),