Helmert Woudenberg

78, Amsterdam, 23 november, hartaanval

In Duitsland geboren Nederlands acteur en toneelregisseur. In 1970 een van de oprichters van het Werkteater. Speelde in vrijwel alle filmproducties van het legendarische gezelschap, bij voorbeeld hoofdrollen in Opname (Erik van Zuylen en Marja Kok, 1979) en Een zwoele zomeravond (Frans Weisz en Shireen Strooker, 1982). In die laatste film speelden Woudenberg en Kok in gestileerde vorm min of meer hun eigen echtscheiding na. Daarnaast opvallend als reclasseringsambtenaar in de bioscoophit Blue Movie (Wim Verstappen, 1971) en vermoedelijk de acteur met de meeste bijrollen in Nederlandse speelfilms van de succesvolle jaren 70. Filmdebuut in Wat zien ik? (Paul Verhoeven, 1971). Ook in de Werkteaterproducties Toestanden (Thijs Chanowski, 1976), Camping (Chanowski, 1978), Hallo medemens (voor tv; Egbert van Hees, 1980) en Avondrood (voor tv; Strooker en Jochen Wolf, 1981), alsmede de documentaires Kattengat 10 (Hans Hylkema, 1975) en Het Werkteater 1970-1985 (Niek Koppen, 1997). Voorts in films als Daniel (Erik Terpstra, 1971), VD (Verstappen, 1972), Because of the Cats (Fons Rademakers, 1973), Frank en Eva (Pim de la Parra, 1973), Alicia (Verstappen, 1974), Dakota (Verstappen, 1974), De laatste trein/Blokpost (Van Zuylen, 1975), Mens erger je niet (Verstappen, 1975), Alle dagen feest (segment Otto Jongerius, 1976), Max Havelaar (Rademakers, 1976), Barocco (André Téchiné, 1976), de fakedocumentaire De bewakers (voor tv; Pieter Verhoeff, 1977), Dokter Vlimmen (Guido Pieters, 1978), Kort Amerikaans (Pieters, 1978), Twee vorstinnen en een vorst (Jongerius, 1981), Parfait amour (Jean van de Velde, 1984), Amsterdamned (Dick Maas, 1988), Zwerfsters (Kok, 1989), De sterke stam (voor tv; Mark Timmer, 1993), Maten (telefilm; Verhoeff, 1999), Van God los (Pieter Kuijpers, 2003), Polleke (Ineke Houtman, 2003), Drijfzand (telefilm; Kees Vlaanderen, 2004), Ellis in Glamourland (Pieter Kramer, 2004), Paid (Laurence Lamers, 2006), ’n Beetje verliefd (Martin Koolhoven, 2006), Kicks (Albert ter Heerdt, 2007), Matterhorn (Diederik Ebbinge, 2013) en Oorlogsgeheimen (Dennis Bots, 2014).

Daarnaast korte films als Cinderella keert terug (Menno Zeilemaker, 1969), Karel (Gerrit van Elst, 1975), De radiodroom (Flip Jansen, 1976), Een schoolvoorbeeld (Amsterdams Stadsjournaal, 1977), Bloed (Martin Cohen, 1978), Onder de maat (Dick Maas, 1980), Overval (Maas, 1980), Rigor mortis (Maas, 1981), Touwtrekken (voor tv; Hylkema, 1982), Stop! (Matthijs Geijskes, 2003), Dante vs. Mohammed Ali (Marc Wagenaar, 2018) en Eindbaas (top-billed; Fedde Hoekstra, 2019). Getuige in de documentaires Alles komt ergens van (over Gerard Thoolen; Verhoeff, 2003) en Allemaal Theater van 1945 tot nu (aflevering Ger Poppelaars, 2004). In het theater (eindexamen Toneelschool Amsterdam 1968) wijdde Woudenberg verschillende stukken aan zijn afkomst als weeskind uit een NSB-gezin en zijn grootvader Hendrik Jan Woudenberg, leider van de NSB-vakbond Nederlands Arbeidersfront.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.