James Garner

86, Los Angeles, 19 juli, hartinfarct
Amerikaans acteur en producent, eigenlijk James Scott Bumgarner. Charmante Hollywoodster, die een stevige, mannelijke uitstraling paarde aan een permanent ironische ondertoon. Veel van zijn rollen zijn  gemodelleerd naar het personage van een pokeraar in het Wilde Westen, dat zijn eerste succes werd, in de tv-serie Maverick (1957-62, vervolg Bret Maverick 1981-82). Hij kreeg een Oscarnominatie als beste acteur voor de rol van de drogist die Sally Field het hof maakt in Murphy’s Romance (Martin Ritt, 1985) en imponeerde ook tegenover Julie Andrews in de travestiekomedie Victor/Victoria (Blake Edwards, 1982).

Afkomstig uit Oklahoma. Zeeman en Korea-veteraan, begon als figurant en souffleur op Broadway. Daarna kleine rollen op tv en in commercials, resulterend in een contract bij Warner Bros. Filmdebuut in Towards the Unknown (Mervyn LeRoy, 1956). Daarna voor Warner onder meer in The Girl He Left Behind (David Butler, 1956), Sayonara (Joshua Logan, 1957), voor het eerst top-billed in de titelrol van Darby’s Rangers (William A. Wellman, 1958), Up Periscope (top-billed; Gordon Douglas, 1959) en top-billed tegenover Natalie Wood in Cash McCall (Joseph Pevney, 1960). Het contract met Warner werd na een rechtszaak beëindigd en Garner besloot later onafhankelijker te worden door een eigen productiemaatschappij te beginnen, Cherokee, die in veel van zijn films en televisiewerk een aandeel had. Na de Warner-periode speelde Garner in films als The Children’s Hour (als verloofde van Audrey Hepburn; William Wyler, 1961), de komedie Boys’ Night Out (Michel Gordon, 1962), tegenover Steve McQueen in The Great Escape (John Sturges, 1963), tegenover Doris Day in The Thrill of It All (Norman Jewison, 1963), The Wheeler Dealers (Arthur Hiller, 1963), Move Over, Darling (tegenover Day; Gordon, 1963),
The Americanization of Emily (top-billed tegenover Andrews; Hiller, 1964), 36 Hours (top-billed; George Seaton, 1965), The Art of Love/De kunst van het liefhebben (Jewison, 1965), A Man Could Get Killed (top-billed tegenover Melina Mercouri; Ronald Neame en Cliff Owen, 1966), Duel at Diablo (top-billed; Ralph Nelson, 1966), top-billed als titelheld met geheugenverlies in Mister Buddwing (Delbert Mann, 1966), Grand Prix (top-biled; John Frankenheimer, 1966), top-billed als Wyatt Earp in Hour of the Gun (Sturges, 1967), top-billed in The Pink Jungle (Mann, 1968), How Sweet it Is! (top-billed; Jerry Paris, 1968), top-billed in de titelrol van de succesvolle komische western Support Your Local Sheriff! (Burt Kennedy, 1969) en het vervolg Support Your Local Gunfighter! (Kennedy, 1971), top-billed als Marlowe (Paul Bogart, 1969),
A Man Called Sledge (top-billed; Vic Morrow, 1970), Skin Game (top-billed; Bogart, 1971), They Only Kill Their Masters (top-billed; james Goldstone, 1972), voor Disney in One Little Indian (top-billed; Bernard McEveety, 1973) en The Castaway Cowboy (top-billed; Vincent McEveety, 1974), in het ensemble van HealtH (Robert Altman, 1980), tegenover Lauren Bacall in The Fan (Edward Bianchi, 1981), Tank (top-billed; Marvin J. Chomsky, 1984), wederom als Wyatt Earp in Sunset (Edwards, 1988), het Eddie Murphy-vehikel The Distinguished Gentleman (Jonathan Lynn, 1992), Fire in the Sky (Robert Lieberman, 1993), een honoraire gastrol in de bioscoopversie van Maverick (Richard Donner, 1994), als voormalig president in My Fellow Americans (Peter Segal, 1996), tegenover Paul Newman in Twilight (Robert Benton, 1998), Space Cowboys (Clint Eastwood, 2000), Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood (Callie Khouri, 2002), tegenover Gena Rowlands in The Notebook (Nick Cassavetes, 2004) en The Ultimate Gift (Michael O. Sajbel, 2006). Andere televisiesuccessen waren onder meer de serie The Rockford Files (Emmy; 1974-80, met latere spin-offs) en de telefilms Promise (Emmy; Glenn Jordan, 1986), Decoration Day (Golden Globe; Robert Markowitz, 1990), Barbarians at the Gate (Golden Globe; Jordan, 1993) en Legalese ( Jordan, 1998).

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.