James J. Murakami

91, Los Angeles, 15 december, natuurlijke dood

Amerikaans art director en production designer. Oscarnominatie voor de art direction van Changeling (Clint Eastwood, 2008). Production designer van Eastwood bij Letters from Iwo Jima (2006), Gran Torino (2008), Invictus (2009), Hereafter (2010), J. Edgar (2011), Trouble with the Curve (Robert Lorenz, 2012), Jersey Boys (2014), American Sniper (2014) en Sully (2016). Ook credit voor production design van Rails & Ties (Alison Eastwood, 2007). Art direction van bij voorbeeld The Escape Artist (Caleb Deschanel, 1982), WarGames (John Badham, 1983), Beverly Hills Cop (Martin Brest, 1984), Beverly Hills Cop II (Tony Scott, 1987), Midnight Run (Brest, 1988), Coupe de Ville (Joe Roth, 1990), True Romance (Scott, 1993), Crimson Tide (Scott, 1995), The Relic (Peter Hyams, 1997), The Game (David Fincher, 1997) en Enemy of the State (Scottt, 1998). Begon als assistent van de art director bij films als Comes a Horseman (Alan J. Pakula, 1978), Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979), One from the Heart (Coppola, 1981), Peggy Sue Got Married (Coppola, 1986), Groundhog Day (Harold Ramis, 1992), Rising Sun (Philip Kaufman, 1993) en Mrs. Doubtfire (Chris Columbus, 1993). Ontwierp decors voor bij voorbeeld Hammett (Wim Wenders, 1982), Dick Tracy (Warren Beatty, 1990), Unforgiven (C. Eastwood, 1992), Midnight in the Garden of Good and Evil (C. Eastwood, 1997), The Postman (Kevin Costner, 1997) en The Princess Diaries (Garry Marshall, 2001). Emmy voor de art direction van de tv-serie Deadwood (2004-05). Niet te verwarren met animatieregisseur Jimmy Murakami.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.