János Zsombolyai

75, Budapest, 4 januari, doodsoorzaak onbekend
Hongaars cameraman en regisseur. Studeerde in 1961 af als cameraman aan de nationale filmschool en bleef daaraan verbonden als docent, op het laatste als hoofd van de filmafdeling van de hogeschool. Debuteerde met Nyár a hegyen/Summer on the Hill (Péter Bacsó, 1967). Verantwoordelijk voor het beeld van enkele invloedrijke Hongaarse films, zoals Bohóc a falon/Clowns on the Wall (Pál Sándor, 1968), Fejlövés/The Fatal Shot (Bacsó, 1968), Tiltott terület/Forbidden Ground (Pál Gábor, 1969), het meer dan tien jaar verboden A tanú/The Witness/De getuige (Bacsó, 1969), Szeressétek Odor Emíliát!/Love Emilia! (Sándor, 1970), Horizont (Gábor, 1971), Jelenidö/Present (Bacsó, 1972), Holt vidék/Dead Landscape (István Gaál, 1972), Forró vizet a kopaszra!/The Agony of Mr. Boroka (Bacsó, 1972), Pókháló/Het spinnenweb (Imre Mihályfi, 1974), Buék!/Gelukkig nieuwjaar (Rezsö Szörény, 1978), A kedves szómszéd/A Nice Neighbor (Zsolt Kézdi-Kovács, 1979) en de Amerikaanse psychohorror Return (Andrew Silver, 1985).


Debuteerde als regisseur met Tüzikovácsok/Feuerschmiede (1975).  Regissseerde vervolgens A Kenguru/The Kangaroo (1976), Kihajolny veszélyes/Don’t Lean Out of the Window (Grand Prix in Montreal; 1978), Vámmentes házasság/Duty-Free Marriage (1980), de concertdocumentaire Varázslat/Queen in Budapest (1987) en het in competitie in Berlijn vertoonde A halálraítélt/On Death Row/Sentenced to Death (1990). Coproducent van Le jardin des plantes (Philippe de Broca, 1994).

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.