80, Parijs, 19 mei, gevolgen van een lange ziekte
In Frans Algerije geboren Frans filmjournalist, theoreticus en regisseur. Redacteur van Les Cahiers du Cinéma (1962-78), ook als hoofdredacteur (1966-71), deels samen met zijn oude filmvriend uit Algerije, Jean Narboni. Regisseerde de lange speelfilm La Cecilia (1974), over de ondergang van een anarchistische kolonie. Maakte ook documentaires, waaronder Les Deux Marseillaises (samen met André S. Labarthe, 1968), over parlementaire verkiezingen in de nasleep van mei ’68. Tot zijn overige documentaires behoren L’ombre rouge (1981), Marseille contre Marseille (1996) en Rêves de France à Marseille (samen met Michel Samson, 2003). Ook regisseerde hij de policier Balles perdues (tevens scenario; 1983) en het Spaans gesproken Buenaventura Durruti, anarquista/Durruti, portrait d’un anarchiste (samen met Ginette Lavigne, 2000). Figureerde in films als het middellange La carrière de Suzanne (Éric Rohmer, 1963), Les carabiniers (Jean-Luc Godard, 1963), Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution (Godard, 1965) en Élise ou la vraie vie (Michel Drach, 1970). Schreef onder meer een reeks invloedrijke theoretische beschouwingen onder de titel Technique et idéologie (1971-72), een Dictionaire de jazz (1994) en Une certaine tendance du cinéma documentaire (2021).