86, Sint-Petersburg, 1 november, na een lange ziekte
Russisch scenarioschrijver. Verbonden aan enkele films met in de Sovjet-Unie politiek brisante onderwerpen. Schreef samen met de regisseur het scenario van Gouden Beerwinnaar Voschozjdenije/The Ascent (naar een roman van Vasilij Bykov; Larisa Sjepitko, 1976). Eerder schreef Klepikov een ruim twintig jaar verborgen gebleven realistische film over het leven in een kolchoze, Istorija Asi Kljatsjinoj, kotoraya ljoebila, da nje vysjla zamoezj/The Story of Asya Klyachina, Who Loved, But Did Not Marry/Asya’s Happiness (Andrei Kontsjalovski, 1966), die na de perestrojka werd vrijgegeven en in 1988 in het hoofdprogramma van Berlijn te zien was. Tot zijn overige verfilmde scenario’s behoren O ljoebvi/A Ballad of Love (Michaïl Bogin, 1966), Sedmoj spoetnik/De zevende metgezel (Grigori Aronov en Aleksej German, 1968), Mama vysjla zamoezj/Mama Married (Vitalij Melnikov, 1970), Daoerija/Dauriya (Viktor Tregoebovitsj, 1972), Nje bolit golova oe djatla/Woodpeckers Don’t Get Headaches (Dinara Asanova, 1975), Letnjaja pojezdka k morjoe (Semjon Aranovitsj, 1980), Patsany/Tough Kids (Asanova, 1983), Soblazn/Temptation (Vjatsjeslav Sorokin, 1987), de documentaire Ja sloezjil v ochrane Stalina, ili Opyt dokoementalnoj mifologii/Ik was Stalins lijfwacht (Aranovitsj, 1990) en Dvenadtsatoje ljeto/The Twelfth Summer (Pavel Fattachoetdinov, 2008). Was acteur in films als Natsjalo/The Beginning (in de rol van een toneelregisseur; Gleb Panfilov, 1970), Bomzj (Bez opredeljonnogo mesta zjitelstva) (Nikolai Skoejbin, 1988), Golem, le jardin pétrifié (Amos Gitai, 1994) en Romanovy: Ventsenosnaja semja/The Romanovs: An Imperial Family (Panfilov, 2000). In 1991 lid van de jury op het festival van Berlijn.