Joeri (Nikolajevitsj) Klepikov

86, Sint-Petersburg, 1 november, na een lange ziekte

Russisch scenarioschrijver. Verbonden aan enkele films met in de Sovjet-Unie politiek brisante onderwerpen. Schreef samen met de regisseur het scenario van Gouden Beerwinnaar Voschozjdenije/The Ascent (naar een roman van Vasilij Bykov; Larisa Sjepitko, 1976). Eerder schreef Klepikov een ruim twintig jaar verborgen gebleven realistische film over het leven in een kolchoze, Istorija Asi Kljatsjinoj, kotoraya ljoebila, da nje vysjla zamoezj/The Story of Asya Klyachina, Who Loved, But Did Not Marry/Asya’s Happiness (Andrei Kontsjalovski, 1966), die na de perestrojka werd vrijgegeven en in 1988 in het hoofdprogramma van Berlijn te zien was. Tot zijn overige verfilmde scenario’s behoren O ljoebvi/A Ballad of Love (Michaïl Bogin, 1966), Sedmoj spoetnik/De zevende metgezel (Grigori Aronov en Aleksej German, 1968), Mama vysjla zamoezj/Mama Married (Vitalij Melnikov, 1970), Daoerija/Dauriya (Viktor Tregoebovitsj, 1972), Nje bolit golova oe djatla/Woodpeckers Don’t Get Headaches (Dinara Asanova, 1975), Letnjaja pojezdka k morjoe (Semjon Aranovitsj, 1980), Patsany/Tough Kids (Asanova, 1983), Soblazn/Temptation (Vjatsjeslav Sorokin, 1987), de documentaire Ja sloezjil v ochrane Stalina, ili Opyt dokoementalnoj mifologii/Ik was Stalins lijfwacht (Aranovitsj, 1990) en Dvenadtsatoje ljeto/The Twelfth Summer (Pavel Fattachoetdinov, 2008). Was acteur in films als Natsjalo/The Beginning (in de rol van een toneelregisseur; Gleb Panfilov, 1970), Bomzj (Bez opredeljonnogo mesta zjitelstva) (Nikolai Skoejbin, 1988), Golem, le jardin pétrifié (Amos Gitai, 1994) en Romanovy: Ventsenosnaja semja/The Romanovs: An Imperial Family (Panfilov, 2000). In 1991 lid van de jury op het festival van Berlijn.

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.