81, Los Angeles, 10 november, in zijn slaap
Amerikaanse chef-camera en regisseur. Won in Cannes de prijs voor de beste artistieke prestatie als chef-camera van Mishima – A Life in Four Chapters (Paul Schrader, 1985), samen met art director Eiko Ishioka en componist Philip Glass. Draaide voor regisseur Schrader ook American Gigolo (1990), Cat People (1982), Light of Day (1987) en Forever Mine (1999). Chef-camera van Oscarwinnaars als Ordinary People (Robert Redford, 1980) en As Good As It Gets (James L. Brooks, 1997). Studeerde af aan UCLA en was camera-assistent of operator bij invloedrijke films als Two Lane Blacktop (Monte Hellman, 1971), Three Women (Robert Altman, 1975) en Days of Heaven (Terrence Malick, 1978). Eerste speelfilm als chef-camera was Premonition/Head/The Impure (het regiedebuut van Alan Rudolph, 1972). Voorts director of photography van bij voorbeeld Legacy (Karen Arthur, 1975), The Mafu Cage (Arthur, 1978), Boulevard Nights (Michael Pressman, 1979), Continental Divide (Michael Apted, 1981), Honky Tonk Freeway (John Schlesinger, 1981), The Big Chll (Lawrence Kasdan, 1983), Racing with the Moon (Richard Benjamin, 1984), The Pope of Greenwich Village (Stuart Rosenberg, 1984), Silverado (Kasdan, 1985), Crossroads (Walter Hill, 1986), Tough Guys Don’t Dance (Norman Mailer, 1987),
The Accidental Tourist (Kasdan, 1988), My Blue Heaven (Herbert Ross, 1990), Groundhog Day (Harold Ramis, 1993), In the Line of Fire (Wolfgang Petersen, 1993), Nobody’s Fool (Robert Benton, 1994), Extreme Measures (Apted, 1996), For Love of the Game (Sam Raimi, 1999), The Anniversary Party (Jennifer Jason Leigh en Alan Cumming, 2001), Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood (Callie Khouri, 2002), de remake van The Producers (Susan Stroman, 2005), He’s Just Not That Into You (Ken Kwapis, 2009), A Walk in the Woods (Kwapis, 2015) en Phil (Greg Kinnear, 2019), alsmede de documentaires Swimming to Cambodia (Jonathan Demme, 1987), A Brief History of Time (Errol Morris, 1991) en The Kid Stays in the Picture (Nanette Burstein en Brett Morgen, 2002). Bailey regisseerde de filmversie van Lily Tomlins show The Search for Signs of Intelligent Life in the Universe (1991), de thriller China Moon (1994), Mariette in Ecstasy (1996), de filmversie van David Hares monoloog Via Dolorosa (2000) en de korte concertfilm NSync: Bigger Than Live (2001). President van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (2017-19), hoewel hij zelf nooit voor een Oscar genomineerd werd. Getrouwd met editor Carol Littleton.