91, Richmond (British Columbia), 3 januari, covid-19
In China geboren Hongkongs componist, sinds 1990 in Canada. Eigenlijk Koo Kar-fai of Ku Chia Hui. Schreef onder meer de muzikale soundtrack voor de Bruce Lee-films Jing wu men/Fist of Fury/Een vuistvol karate (Lo Wei, 1972), Meng long guo jiang/The Way of the Dragon (Lee, 1972) en het postuum voltooide The Game of Death (tevens titelsong; Robert Clouse, 1978), maar ook van Ying hung boon sik/A Better Tomorrow (John Woo, 1986) en de gelijknamige sequel (Woo, 1987) en Qin yong/A Terra-Cotta Warrior (Ching Siu-Tung, 1989). Eerste muzikale soundtrack voor Mei ren chun meng/A Lovely Girl’s Lovely Dreams (Tso Kea, 1958). Alleen al om zijn productiviteit ‘de Aziatische Morricone’.Ook actief voor Chinese, Japanse, Taiwanese, Zuid-Koreaanse en Thaise (co)producties. Schreef onder veel meer muziek voor de films Wan gu liu fang/The Grand Substitution (Yen Chun, 1964), E yu he/Crocodile River (Lo Wei, 1965), Xiao yun que/The Lark (Hsieh Chun, 1965), Chi qing lei/Pink Tears (Chun Kim, 1965), Song gong mi shi/Inside Forbidden City (Kao Li, 1965), He ri jun zai lai/Till the End of Time (Chun, 1966), Hu shan hang/Escorts over Tiger Hills (Wang Hsing-Lai, 1969), Zai jian a lang/Goodbye Darling (Pai Ching-Jui, 1970), Wu di tie sha zhang/Invincible Iron Palm/De judoka met de stalen vuist (Chu Mu, 1971),
Tie zhang xuan feng tui/Lady Whirlwind (Huang Feng, 1972), Hei ming dan/Ninja Blacklist (Lo Mar, 1972), Nu quan shi/A Girl Fighter (Yang Shih-Ching, 1972), Huang se sha shou/Kung Fu-ry/Mad Dog Dragon (K.S. Cheung en Jimmy Shaw, 1972), Leng mian hu/A Man Called Tiger (Lo Wei, 1973), het tweeluik Niu gui she shen/Tales of Larceny (Cheng Kang en Li Han Hsiang, 1973), Ma lu xiao ying xiong/Back Alley Princess (Lo Wei, 1973), Hai yuan chi hao/Seaman No. 7 (Lo Wei, 1973), Tie wa/Kung Fu Girl (Lo Wei, 1973), Hei lu/Deadly China Doll (Huang, 1973),Chuang wai/Outside the Window (Sung Tsun-Shou en Yu Cheng-Chun, 1973), de documentaire Li Xiao Long de sheng yu si/Bruce Lee: The Man and the Legend (Wu Shih, 1973), Ying chun ge zhi Fengbo/The Fate of Lee Khan (King Hu, 1973), Long hu jin hu/The Tattooed Dragon (Lo Wei, 1973), Hei ren wu/The Hongkong Connection (Lo Mar, 1973), Huang Fei Hong xiao lin quan/The Skyhawk (Chang-hwa Jeong, 1974), Xiao ying xiong da nao Tang Ren jie/Chinatown Capers (Lo Wei, 1974), Chuo tou zhuang yuan/Naughty! Naughty! (Lo Wei, 1974), Huang mian lao hu/Slaughter in San Francisco (alias Joseph Curtis; Lo Wei, 1974), Peng you/Blood Brothers (Chang Cheh, 1974), Gu jing you hun/Ghost of the Mirror (Sung Tsun-Shou, 1974), Gwai ma seung sing/Games Gamblers Play (Michael Hui, 1974), Yan ku shen tan/The Association (Jeong, 1974), Sum moh/The Bedevilled (Lo Wei, 1975), Nu zi tai quan qun ying hui/The Dragon Tamers (Woo, 1975), Tian cai yu bai chi/The Last Message (Hui, 1975), Li Xiao Long yu wo/Bruce Lee and I/Bruce Lee: His Last Days (Lo Mar, 1976), Dinü hua/Princess Chang Ping (Woo, 1976),Ying tai qi xue/The Last Tempest (Li Han Hsiang, 1976),
Shao lin men/The Hand of Death (Woo, 1976), Dtàt lìam pét/H-bomb (Chalong Pakdeevijit, 1976), Feng liu duan jian xiao xiao dao/The Deadly Breaking Sword (Sun Chung, 1979), Ming jian/The Sword (Patrick Tam, 1980), Bin yuen yan/Man on the Brink (Cheung Kwok-Ming, 1981), Gu shou/The Drummer (Yeung Kuen, 1983), Mu mien jia sha/Shaolin Wu Tang (Tsui Siu-Ming, 1985), Hoi sam gwai: Chong gwai/Happy Ghost III (tevens acteur, als zichzelf; Johnnie To, 1986), Hai shi shen lou/Mirage (Tsui, 1987), Mo jong yuen So Hak Yee/King of Beggars (Gordon Chan, 1992) en Jing wu ying xiong/Fist of Legend (Chan, 1994).