Jürgen Goslar

94, Ainring (Beieren)?, 5 oktober, doodsoorzaak onbekend

Duits acteur, regisseur, producent, scenarist en schilder. Debuteerde als acteur met een dragende rol in de ‘Heimatfilm’ Wo der Wildbach rauscht (Heinz Paul, 1956), gevolgd door Wir Wunderkinder (Kurt Hoffmann, 1958) en het ook in Nederland zeer succesvolle Und ewig singen die Wälder/En eeuwig zingen de bossen (Paul May, 1959). Vervolgens onder meer te zien in Der letzte Zeuge (Wolfgang Staudte, 1960) en enkele door hemzelf geregisseerde films: Liebling – Ich muss dich erschiessen (1962), Der Rivonia-Prozess (1966) en het Engelstalige Slavers (1977). Veel tv-rollen, naast de late films Fegefeuer (Willi Hengstler, 1988) en Tief oben (Hengstler, 1994). Regisseerde ook Das Mädchen und der Staatsanwalt (tevens scenario; 1962), 90 Minuten nach Mitternacht (1962), de Zuid-Afrikaanse producties Vreemde Wêreld/…und die Nacht kennt kein Erbarmen (tevens scenario, naar Heinz G. Konsalik; 1974) en Albino/Whispering Death/Night of the Askari (tevens scenario; 1976). Het draaien in Zuid-Afrika en Zuid-Rhodesië tijdens de internationale boycot van de daar gevestigde apartheidsregimes kwam Goslar op veel kritiek te staan. Producent van de Konsalik-verfilmingen Liebesnächte in der Taiga (Harald Philipp, 1967) en Ein toter Taucher nimmt kein Geld (tevens scenario; Harald Reinl, 1974). Ook actief in Duitse nasynchronisatie, als hoorspelacteur, voorlezer en kunstschilder.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.