Kim Ki-duk

59, Riga, 11 december, covid-19

Zuid-Koreaans regisseur, scenarioschrijver en producent. Een van de invloedrijkste en meest controversiële Aziatische arthouse-regisseurs, die al zijn films ook schreef en de meeste produceerde en monteerde. Zijn werk, radicaal van vorm en inhoud, won prijzen op alle grote festivals. Zo kreeg Pietà (2012) de Gouden Leeuw in Venetië en werd hij in 2004 zowel in Berlijn als Venetië tot beste regisseur uitgeroepen, voor respectievelijk Samaria/Samaritan Girl (2004) en Bin-jip/3-Iron (2004). De autobiografische documentaire Arirang (2011) werd gekozen als beste film in de Cannes-sectie Un certain regard, ex aequo met Halt auf freier Strecke (Andreas Dresen, 2011). De meeste bekendheid verwierf Kim internationaal met het boeddhistisch geïnspireerde Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom/Spring, Summer, Fall, Winter…and Spring (tevens hoofdrol, als kluizenaar-monnik; 2003). Internationale doorbraak was de vertoning in Toronto en Venetië van Seom/The Isle (2000), die schandaal veroorzaakte doordat een deel van het publiek niet bestand bleek tegen beelden van het doden van dieren. Beschuldigingen van wreedheid tegen dieren, vrouwenhaat en misogyn gedrag bleven Kim achtervolgen, terwijl de kwaliteit van zijn films nauwelijks ter discussie stond. Debuteerde met Ageo/Crocodile (1996).

De overige van zijn 24 lange films zijn het in Parijs opgenomen Yasaeng dongmul bohoguyeog/Wild Animals (1996), Paran daemun/Birdcage Inn (openingsfilm Panorama Berlijn; 1998), Siljae Sanghwang/Real Fiction (2000), Suchwiin bulmyeong/Address Unknown (openingsfilm Venetië; 2001), Nappeun namja/Bad Guy (2001), Haeanseon/The Coast Guard (2002), Hwal/The Bow (Un certain regard in Cannes; 2005), Sigan/Time (2006), Soom/Breath (competitie Cannes, 2007), Bimong/Dream (2008), Amen (ook hoofdrol van verkrachter met gasmasker; 2011), Moebius (Venetië; 2013), Il-dae-il/One on One (Venetië; 2014), het in Japan opgenomen Seutop/Stop (2015), Geumul/The Net (2016), Inkan, gongkan, sikan grigo inkan/Human, Space, Time and Human (Berlijn; 2018) en het in Kazachstan opgenomen Dissolve (2019). Hij schreef het scenario en produceerde twee films van zijn jonge protégé Juhn Jai-hong: Areumdapta/Beautiful (Panorama Berlijn, 2008) en Pungsan-gae/Poongsan (2011). Schreef en produceerde Yeonghwaneun yeonghwada/Rough Cut (succesvol debuut van Jang Hoon, 2008), de locale superhit Uihyeongje/Secret Reunion (Jang, 2010), Baeuneun Baeuda/Rough Play (Shin Yeon-shick, 2013), Bulgin gajok/Red Family (debuut van Lee Ju-hyoung, 2013), Sinui-Seonmul/Godsend (tweede film van Kims voormalige assistente Moon Si-hyun, 2013), Made in China (Kim Dong-hoo, 2014) en Pokeulein/Fork Lane (Lee, 2017). Kim stierf in Letland, waar hij net was gearriveerd met de intentie een strandhuis te kopen, ter voorbereiding van een Lets-Zuid-Koreaanse coproductie. Niet te verwarren met de gelijknamige Zuid-Koreaanse regisseur (1934-2017).

 

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.