Krzysztof Kiersznowski

70, Warschau, 24 oktober, natuurlijke dood

Pools bijrolacteur. Voor het eerst zichtbaar in enkele films uit de zogeheten ‘cinema van de morele onrust’, voorafgaand aan de door het communistische regime afgekondigde staat van beleg: Czlowiek z marmuru/De mens uit marmer (Andrzej Wajda, 1977), Bez znieczulenia/Zonder verdoving (Wajda, 1978) en Goraczka/Fever (Agnieszka Holland, 1981). Won veel later een nationale filmprijs voor zijn bijrol in Statysci/The Extras (Michal Kwiecinski, 2006), na een eerdere nominatie in dezelfde categorie voor Czesc, Tereska/Hi, Tereska (Robert Glinski, 2001). Ook in bij voorbeeld Wolne chwile/Leisure Time (Andrzej Baranski, 1979), Vabank/Go for Broke (Juliusz Machulski, 1981), Vabank II, czyli riposta/Point of No Return (Machulski, 1985), Kanalia/The Scoundrel (Tomasz Wiszniewski, 1991), Gospel according to Harry/Waiting for Halley’s Comet (Lech Majewski, 1994), Tato (Maciej Slesicki, 1995), Sara (Siesicki, 1997), Kiler (Machulski, 1997), Kiler-ów 2-óch/Killer 2 (Machulski, 1999), Kisvilma – Az utolsó napló/Little Vilna – The Last Diary (Márta Mészáros, 2000), Where Eskimos Live (Wiszniewski, 2002), Solidarnosc, Solidarnosc… (segment Andrzej Jakimowski, 2005), Strajk – Die Heldin von Danzig (Volker Schlöndorff, 2006), het Deense Den sorte Madonna/The Black Madonna (Lasse Spang Olsen, 2007), Boisko bezdomnych/The Offsiders (Kasia Adamik, 2008), Kolysanka (Machulski, 2010), Drogówka/Traffic Department (Wojciech Smarzowski, 2012), Pod mocnym aniolem/The Mighty Angel (Smarzowski, 2014), They Chased Me Through Arizona (top-billed; Matthias Huser, 2014), Moje córki krowy/These Daughters of Mine (Kinga Debska, 2015) en Pitbull. Ostatni pies/Pitbull: Last Dog (Wladyslaw Pasikowski, 2018).

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.