70, Warschau, 24 oktober, natuurlijke dood
Pools bijrolacteur. Voor het eerst zichtbaar in enkele films uit de zogeheten ‘cinema van de morele onrust’, voorafgaand aan de door het communistische regime afgekondigde staat van beleg: Czlowiek z marmuru/De mens uit marmer (Andrzej Wajda, 1977), Bez znieczulenia/Zonder verdoving (Wajda, 1978) en Goraczka/Fever (Agnieszka Holland, 1981). Won veel later een nationale filmprijs voor zijn bijrol in Statysci/The Extras (Michal Kwiecinski, 2006), na een eerdere nominatie in dezelfde categorie voor Czesc, Tereska/Hi, Tereska (Robert Glinski, 2001). Ook in bij voorbeeld Wolne chwile/Leisure Time (Andrzej Baranski, 1979), Vabank/Go for Broke (Juliusz Machulski, 1981), Vabank II, czyli riposta/Point of No Return (Machulski, 1985), Kanalia/The Scoundrel (Tomasz Wiszniewski, 1991), Gospel according to Harry/Waiting for Halley’s Comet (Lech Majewski, 1994), Tato (Maciej Slesicki, 1995), Sara (Siesicki, 1997), Kiler (Machulski, 1997), Kiler-ów 2-óch/Killer 2 (Machulski, 1999), Kisvilma – Az utolsó napló/Little Vilna – The Last Diary (Márta Mészáros, 2000), Where Eskimos Live (Wiszniewski, 2002), Solidarnosc, Solidarnosc… (segment Andrzej Jakimowski, 2005), Strajk – Die Heldin von Danzig (Volker Schlöndorff, 2006), het Deense Den sorte Madonna/The Black Madonna (Lasse Spang Olsen, 2007), Boisko bezdomnych/The Offsiders (Kasia Adamik, 2008), Kolysanka (Machulski, 2010), Drogówka/Traffic Department (Wojciech Smarzowski, 2012), Pod mocnym aniolem/The Mighty Angel (Smarzowski, 2014), They Chased Me Through Arizona (top-billed; Matthias Huser, 2014), Moje córki krowy/These Daughters of Mine (Kinga Debska, 2015) en Pitbull. Ostatni pies/Pitbull: Last Dog (Wladyslaw Pasikowski, 2018).