Laurent Cantet

63, Parijs, 25 april, na een ziekte

Frans regisseur, scenarioschrijver en cameraman. Won in 2008 als eerste Franse regisseur in 21 jaar de Gouden Palm in Cannes, voor Entre les murs/The Class (tevens scenario met Robin Campillo), een film over een multiculturele schoolklas met voornamelijk niet-professionele acteurs, die het scenario mede vormgaven; de schrijver van het gelijknamige oorspronkelijke, autobiografische boek (François Bégaudeau) speelde de hoofdrol van een leraar Frans. Cantet, zoon van onderwijzers in de provincie, studeerde aan de filmschool IDHEC/la Fémis en maakte vooral films met sociale onderwerpen over ‘gewone mensen’. Na het middellange Les sanguinaires (tevens scenario met Gilles Marchand; 1997) maakte hij zijn echte speelfilmdebuut met Ressources humaines (tevens scenario met Marchand; 1999), over de tegenstelling tussen kapitaal en arbeid in personeelszaken, gevolgd door L’emploi du temps (Venetië 2001) over een man die zijn werkloosheid probeert te verbergen voor zijn omgeving; het scenario van Cantet en Campillo werd genomineerd voor de Europese Filmprijs.

Overige lange films: Vers le sud (over toerisme in Haïti, tevens scenario met Campillo en Dany Laferrière; 2005) dat ook werd geselecteerd voor de competitie van Venetië, een segment van 7 días en La Habana (tevens scenario; 2011), het Frans-Canadese Foxfire/Confessions d’un gang de filles (tevens scenario met Campillo, naar roman van Joyce Carol Oates; 2012), Retour à Ithaque (opnieuw over Cuba, tevens scenario met Leonardo Padura; 2014), L’atelier/The Workshop (tevens scenario met Campillo; 2017) en Arthur Rambo/Exposed (tevens scenario met Fanny Burdino en Samuel Doux; 2021). Chef-camera van het middellange Cette nuit (Vincent Dietschy, 1993) en de korte films L’étendu (Marchand, 1987) en Joyeux Noël (Marchand, 1994). Regisseerde en schreef zelf de korte films Tous à la manif (1994) en Jeux de plage (1995). Regie-assistent bij de documentaire Veillées d’armes/The Troubles We’ve Seen (over oorlogsverslaggevers in Sarajevo; Marcel Ophüls, 1994).

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.