Leonard Retel Helmrich

63, Breda, 15 juli, gevolgen van niet aangeboren hersenletsel

Nederlands cameraman en filmmaker van Indo-Europese afkomst. Broer van producent Hetty Naaijkens-Retel Helmrich, met wie hij samen het productiebedrijf Scarabee Films leidde. Grondlegger van de zogeheten ‘Single Shot Cinema’: het uit de hand draaien van lange, ononderbroken vloeiende camerabewegingen, mogelijk gemaakt door een stabilisator rond de camera, de door hemzelf ontworpen ‘Orbit’. In zijn bekendste film De stand van de zon (2002) zijn er voor het eerst verbluffende staaltjes van te zien, waarin hij bij voorbeeld als cameraman in en uit een trein filmt. De film maakte deel uit van een documentaire trilogie over een arme christelijke familie in Jakarta, en werd gevolgd door Stand van de maan (Joris Ivens Award van IDFA, Grote Juryprijs Sundance, Gouden Kalfnominaties voor beste lange documentaire en voor camera; 2004) en Stand van de sterren (Grote Juryprijs IDFA, speciale juryprijs Sundance, noiminatie Europese Filmprijs; 2010). Van alle drie de films was Retel Helmrich regisseur, scenarioschrijver en cameraman. Ook zijn laatste film The Long Season (tevens camera, geluid en scenario; 2017), opgenomen in een Libanees vluchtelingenkamp, werd genomineerd voor een Gouden Kalf. Eindexamen Filmacademie in regie, scenario en montage (1986), met de eindexamenfilm De drenkeling. Regisseerde en schreef de lange speelfilm Het Phoenix Mysterie (1990), een ‘minimal movie’, grotendeels gefinancierd door sponsors uit het Tilburgse bedrijfsleven.

Eerste eigen middellange documentaire Moving Objects (tevens scenario; 1991). Ook regisseerde hij de documentaires Vlucht uit de hemel (middellang, tevens camera; 2004), Ala di (tevens camera en geluid; regie samen met Pim de la Parra, 2006), Promised Paradise (tevens camera en geluid; 2007) en Hollandse Nieuwe (tevens camera, scenario en productie; regie samen met Naaijkens, 2013). Regie, productie, camera, production design en choreografie van de korte film naar Remco Camperts gedicht Licht van mijn leven (2015). Regisseerde voor televisie de registratie van het Orkater-stuk Jemand auf der Treppe (tevens scenario; 1994). Ook camera voor de Nederlandse documentaires Vrouwen van vandaag (De la Parra en Dela Maria Vaags, 1994), Contractpensions- Djangan loepah! (Naaijkens, 2008) en Klanken van oorsprong (Naaijkens, 2018), de Taiwanese speelfilm Luan qing chun/Beautiful Crazy (Lee Chi-Yuan, 2008), de Australische documentaires The Burning Season (Cathy Henkel, 2008) en In My Father’s Country (Tom Murray, 2008) en de Amerikaanse documentaires Containment (Petter Galison en Robb Moss, 2015) en Tagore’s Natir Puja: The Court Dancer (Karl Bardosh, 2016). Als acteur te zien in de korte opdrachtfilm voor Amnesty International The First Last Days of Geriineldo Ramirez José (Rogier Proper, 1986). Gaf in de hele wereld colleges, masterclasses en workshops over de Single Shot Cinema. Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw (2018). Werd in 2017 in Beirut getroffen door een acute hartstilstand. Na zuurstoftekort bij de reanimatie raakte hij zwaar gehandicapt.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.