82, Weesp, 1 juli, gevolgen van dementie
Nederlands componist. Zoon van componist Hendrik en broer van componist Jurre Andriessen. In een necrologie noemde NRC Louis ,,’s lands grootste componist sinds Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)”. Grondlegger van de zogeheten Haagse School was ook een invloedrijk filmcomponist, te beginnen met de soundtrack van The Family (Lodewijk de Boer, 1973). Ook schreef hij scores voor de speelfilm Golven (Annette Apon, 1982), de korte films The New Math(s) (samen met Michel van der Aa; Hal Hartley, 2000), Zinc Garden (Michiel van Bakel, 2004), Xenia (Anna Lange, 2007) en Locus Pocus (Lange, 2011), de tv-muziekfilm M is for Man, Music, Mozart (Peter Greenaway, 1991) en documentaires als De plaats van de vreemdeling (Rudolf van den Berg, 1979), De tijd (Johan van der Keuken, 1983) en The Forgotten Space (Noël Burch en Allan Sekula, 2010). Verfilmde opera’s van Andriessen zijn Rosa, A Horse Drama (Greenaway, 1999) en La Commedia (Hal Hartley, 2014). Zijn door Rudy van Dantzig gechoreografeerde ballet Tuin van Eros werd bewerkt voor tv door Jellie Dekker (2004). Composities van Andriessen werden onder meer gebruikt voor de soundtrack van de korte film Requiem (Sjef Lagro, 1986) en van Zurich (Sacha Polak, 2015). Zelf is Andriessen het onderwerp van de documentaires The Road/De weg (Frank Scheffer, 1998), Implied Harmonies (Hartley, 2010) en Imperfect Harmony (Carmen Cobos, 2014) en treedt hij op in documentaires als Mondrian: Mister Boogie Woogie Man (Janice Sutherland, 1995) en The Voyage to Cythera (Scheffer, 1999).