Luis De Pablo

91, Madrid, 10 oktober, natuurlijke dood

Spaans componist, voluit Luis De Pablo Costales. Invloedrijk en autodidactisch componist van contemporaine muziek, veelal ingedeeld bij de zogeheten ‘Generación del 51’. Schreef naast experimenteel werk, opera’s en orkestwerken ook vrij veel filmmuziek, bij voorbeeld voor La caza/De jacht (Carlos Saura, 1966), Peppermint frappé (Saura, 1967), El espiritu de la colmena/The Spirit of the Beehive/De geest van de bijenkorf (Victor Erice,  1973) en  A un dios desconocido/Aan een onbekende god (Jaime Chávarri, 1977). Schreef soundtrack voor verschillende korte documentaires (1960-65), eerste lange speelfilm El hombre del expreso de Oriente (Francisco de Borja Moro, 1962). Ook muziek voor films als Crimen de doble filo (José Luis Borau, 1965), El sonido de la muerte (José Antonio Nieves Conde, 1966), Último encuentro (Antonio Eceiza, 1967), La madriguera (Saura, 1969), El jardín de las delicias (ook in beeld als organist; Saura, 1970), Ana y los lobos (Saura, 1973), Pascual Duarte (Ricardo Franco, 1976), Las palabras de Max (Emilio Martínez Lázaro, 1978) en El sur (uncredited; Erice, 1983). Muziek van De Pablo werd ook (aanvullend op de soundtrack van Jürgen Knieper) gebruikt in Der scharlachrote Buchstabe (Wim Wenders, 1973). Hoofdpersoon van de korte documentaire Déjame hablar/Let Me Talk (Samuel Alarcón, 2020).

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.