90, Madrid, 14 februari, natuurlijke dood
Spaans acteur, voluit José Luis Marín Gutiérrez. Speelde een hoofdrol als lid van een jeugdbende in zijn eerste film, Los golfos/The Delinquents (ook het debuut van Carlos Saura, 1960). Daarna vooral bijrolacteur, bij voorbeeld in El indulto/The Reprieve (José Luis Sáenz de Heredia, 1960), Le tre spade di Zorro/The Three Swords of Zorro (Ricardo Blasco, 1963), Rififí en la ciudad/Rififi in the City (Jesús Franco, 1963), Gibraltar (Pierre Gaspard-Huit, 1964), El extraño viaje/Strange Voyage (Fernando Fernán Gómez, 1964), El salario del crimen (Julio Buchs, 1964), Crimen de doble filo/Double Edged Crime (José Luis Borau, 1965), I tre del Colorado (Amando de Ossorio, 1965), Posición avanzada (Pedro Lazaga, 1966), Il grande colpo dei 7 uomini d’oro/Seven Golden Men Strike Again/7 Gouden mannen (en één hele mooie vrouw) (Marco Vicario, 1966), Con el viento solano/With the East Wind (Mario Camus, 1966), La busca/The Search (Angelino Fons, 1966), Black Box Affair – Il mondo trema (Marcello Ciorciolini, 1966), Las salvajes en Puente San Gil (Antoni Ribas, 1966), A Ghentar si muore facile (León Klimovsky, 1967), Tarzán en la gruta del oro/Tarzan in the Golden Grotto/De geweldenaar van de jungle (Manuel Caño, 1969), Garringo/Dead Are Countless (Rafael Romero Marchent, 1969), La furia dei Khyber/Slaughter on the Khyber Pass (José Luis Merino, 1970), Ancora dollari per I MacGregor (Merino, 1970), El Zorro de Monterrey (Merino, 1971), Monta in sella!! Figlio di,,,/The Great Treasure Hunt (Tonino Ricci, 1972), Bianco, rosso e…/White Sister/De zonden van de witte non (Alberto Lattuada, 1972), Pancho Villa (Eugenio Martín, 1972), La leyenda del alcalde de Zalamea (Camus, 1973), Odio mi cuerpo/I Hate My Body (Klimovsky, 1974), What Changed Charley Farthing? (Sidney Hayers, 1975), La siesta (Jorge Grau, 1976), El perro (Antonio Isasi-Isasmendi, 1977), La leyenda del tambor (Grau, 1981), El caso Almería (Pedro Costa, 1984), El Lute (camina o revienta) (Vicente Aranda, 1987), En brazos de la mujer madura/In Praise of Older Women (Manuel Lombardero, 1997) en Siempre hay un camino a la derecha (José Luis García Sánchez, 1997). Zeer actief in nasynchronisatie. Ook productieleider van enkele paellawesterns.