Luis Marín

90, Madrid, 14 februari, natuurlijke dood

Spaans acteur, voluit José Luis Marín Gutiérrez. Speelde een hoofdrol als lid van een jeugdbende in zijn eerste film, Los golfos/The Delinquents (ook het debuut van Carlos Saura, 1960). Daarna vooral bijrolacteur, bij voorbeeld in El indulto/The Reprieve (José Luis Sáenz de Heredia, 1960), Le tre spade di Zorro/The Three Swords of Zorro (Ricardo Blasco, 1963), Rififí en la ciudad/Rififi in the City (Jesús Franco, 1963), Gibraltar (Pierre Gaspard-Huit, 1964), El extraño viaje/Strange Voyage (Fernando Fernán Gómez, 1964), El salario del crimen (Julio Buchs, 1964), Crimen de doble filo/Double Edged Crime (José Luis Borau, 1965), I tre del Colorado (Amando de Ossorio, 1965), Posición avanzada (Pedro Lazaga, 1966), Il grande colpo dei 7 uomini d’oro/Seven Golden Men Strike Again/7 Gouden mannen (en één hele mooie vrouw) (Marco Vicario, 1966), Con el viento solano/With the East Wind (Mario Camus, 1966), La busca/The Search (Angelino Fons, 1966), Black Box Affair – Il mondo trema (Marcello Ciorciolini, 1966), Las salvajes en Puente San Gil (Antoni Ribas, 1966), A Ghentar si muore facile (León Klimovsky, 1967), Tarzán en la gruta del oro/Tarzan in the Golden Grotto/De geweldenaar van de jungle (Manuel Caño, 1969), Garringo/Dead Are Countless (Rafael Romero Marchent, 1969), La furia dei Khyber/Slaughter on the Khyber Pass (José Luis Merino, 1970), Ancora dollari per I MacGregor (Merino, 1970), El Zorro de Monterrey (Merino, 1971), Monta in sella!! Figlio di,,,/The Great Treasure Hunt (Tonino Ricci, 1972), Bianco, rosso e…/White Sister/De zonden van de witte non (Alberto Lattuada, 1972), Pancho Villa (Eugenio Martín, 1972), La leyenda del alcalde de Zalamea (Camus, 1973), Odio mi cuerpo/I Hate My Body (Klimovsky, 1974), What Changed Charley Farthing? (Sidney Hayers, 1975), La siesta (Jorge Grau, 1976), El perro (Antonio Isasi-Isasmendi, 1977), La leyenda del tambor (Grau, 1981), El caso Almería (Pedro Costa, 1984), El Lute (camina o revienta) (Vicente Aranda, 1987), En brazos de la mujer madura/In Praise of Older Women (Manuel Lombardero, 1997) en Siempre hay un camino a la derecha (José Luis García Sánchez, 1997). Zeer actief in nasynchronisatie. Ook productieleider van enkele paellawesterns.

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.