84, Londen?, 6? december, doodsoorzaak onbekend
Engels filmmaker, beeldend kunstenaar en docent. Sleutelfiguur in de Britse experimentele cinema, in 1966 een van de oprichters (met onder anderen Stephen Dwoskin) van de London Film-Maker’s Cooperative (LFMC), in navolging van Jonas Mekas’ bijna gelijknamige organisatie in New York. Tot LeGrice’s bekendste werk behoren de trilogie Blackbird Descending (1977), Emily (1978) en Finnegans Chin (1981), alsmede Berlin Horse (1970), gedeeltelijk een re-make van The Burning Stable (Cecil M. Hepworth, 1900). Begonnen als schilder, die experimenteerde met korte super8-producties als China Tea (1965), Castle 1 (1966) en Little Dog for Roger (1966). Voorts de found footage-film Spot the Microdot or How to Screw the CIA (1969), het formalistische White Field Duration (1972) en kunsthistorische verkenningen als After Leonardo (1973), After Lumière (1974) en After Manet (1975). Een van de eerste vormen van computerkunst in Engeland was zijn film Your Lips 1 (1970). Presenteerde zijn installatie Horror Film (1972-2014) ook in EYE Filmmuseum, Amsterdam (2014). Schreef het polemische boek Abstract Film and Beyond (1977). Leidde het mediaresearchprogramma van de Central St. Martin’s kunstacademie in Londen.