Indiaas regisseur. Leerling van de eigenzinnige Bengaalse grootmeester Ritwik Ghatak, geïnspireerd door Bresson en Ozu, laat een breed oeuvre na aan speelfilms en documentaires zonder traditionele narratieve structuur, die meer gewaardeerd werden in de Europese arthouses dan in eigen land. Vooral het International Film Festival Rotterdam was vanaf 1982 cruciaal voor zijn erkenning. Debuteerde opvallend met Uski roti/Our Daily Bread (1970), een sleutelfilm voor een nieuwe generatie Indiase regisseurs. Internationale bekendheid kreeg ook Duvidha/In Two Minds (1975). Met steun van het Hubert Bals Fund maakte Kaul de Nederlandse coproductie Naukar ki kameez/The Servant’s Shirt (1999). Tot zijn overige films behoren Ashad ka ek din (1971), de muziekdocumentaire Dhrupad (1983) en Nazar (naar Dostojevski; 1991). Woonde geruime tijd in Den Bosch met zijn Nederlandse vrouw, producent en festivalprogrammeur Miryam van Lier.