Marcel Hanoun

82, Creteil (Val-de-Marne), 22 september, doodsoorzaak onbekend

 

In Tunesië geboren Frans filmmaker. Oorspronkelijk journalist en fotograaf., die zijn films ook schreef en produceerde. Auteur van een eigenzinnig en formalistisch oeuvre in de schaduw van de nouvelle vague, dat werd vergeleken met de ascese van Bresson en de muzikaliteit van Duras, maar dat nooit veel bijval heeft mogen oogsten, van kritiek noch publiek noch industrie. Na enkele korte films, zoals Gérard de la nuit (1955), speelfilmdebuut met Une simple histoire (1959), beschreven als ‘een neorealistisch perspectief, maar in een rigoureuze stijl’ (Marcel Martin in de Larousse Dictionnaire du Cinéma).

Daarna  het meer conventionele Le huitième jour (met Emmanuelle Riva; 1960), L’authentique procès de Carl-Emmanuel Jung (over het proces tegen een oorlogsmisdadiger; 1966), het op zijn eigen werk reflecterende Octobre à Madrid (1967), het anti-realistische vierluik L’été (1968), L’hiver (1969), L’automne (1971) en Le printemps (1972), het onconventionele Lijdensverhaal La véritésur l’imaginaire passion d’un inconnu(1974), Le regard(1977), La nuit claire(1979), Un film (autoportrait), (1985), Cela s’appelle l’amour (1989) en L’etonnement (geïnspireerd door de dood van Marie Trintignant; 2008) en Cello (2010), alsmede een groot aantal korte en middellange films. Werkte vaak met acteur Michael Lonsdale. Hoofdpersoon van de documentaire Marcel Hanoun, chemin faisant (Laurent Aït Benalla, 2010).

1 gedachte over “Marcel Hanoun”

  1. Beste Hans Beerekamp,

    Het doet me veel plezier dat je mijn korte film over Marcel Hanoun in uw blog hebt opgenomen.
    Voor zover ik weet was Marcel Hanoun maar één keer voor een filmvertoning in Nederland, en dat was in Rotterdam, Lantaren Venster, begin jaren negentig, in het kader van een retrospectieve die ik had georganiseerd in samenwerking met Het Kwade Oog Antwerpen en Filmmuseum Brussel.
    U en ik hebben elkaar ontmoet op de eerste editie van IDFA 1988 naar aanleiding van de screening van mijn film Jan Cox A Painter's Odyssey.

    Hartelijke groet,
    Bert Beyens
    filmmaker/departementshoofd RITS, School of Arts Brussel

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.