97, Caracas, 29 mei, natuurlijke dood
Venezolaans filmmaker, van Marokkaans-Joodse afkomst. Won in de competitie van Cannes twee prijzen voor haar documentaire over werkers in de zoutwinning Araya (1959): de prijs van de Commission Supérieure Technique en de FIPRESCI-prijs, de laatste ex aequo met Alain Resnais voor Hiroshima, mon amour.
Opgeleid aan de Parijse filmschool IDHEC. Kreeg ook internationale waardering voor haar korte documentaire schildersportret Reverón (1952). Hoofdpersoon van de documentaire Madame Cinéma (Jonathan Reveron, 2018). Getuige in de documentaire El año de la persistencia (over bioscopen tijdens covid-19; Sergio Monsalve, 2022). Medeoprichter (1966) en eerste directeur van de nationale cinematheek van Venezuela. Medeoprichter met Gabriel García Márquez van de stichting Latin Fundavisual, ter bevordering van de videokunst in Latijns-Amerika (1991). In 1987 werd er in het Ateneo de Caracas een filmtheater naar haar genoemd.