Marino Masé

83, Rome, 28 mei, doodsoorzaak onbekend

Italiaans bijrolacteur, soms vermeld als Lawrence Clift. Speelde Augusto, de ‘gezonde’ broer, in I pugni in tasca/Fists in the Pocket (Marco Bellocchio, 1965), en Ulysses in Les carabiniers (Jean-Luc Godard, 1963). Vele bijrollen, van Il gattopardo/De tijgerkat (Luchino Visconti, 1963) via Tenebre/Shadows (Dario Argento, 1982) tot in Italië opgenomen Engelstalige producties als The Godfather: Part III (als Lupo; Francis Ford Coppola, 1990). Heel vaak als politieofficier. Debuteerde tegenover Roger Moore in Il ratto delle sabine/De Sabijnse maagdenroof (Richard Pottier, 1961). Voorts onder meer in I mostri (Dino Risi, 1963), La congiuntura/One Million Dollars (Ettore Scola, 1965), Amanti d’oltretomba/The Faceless Monster/De griezelminnaar (Mario Caiano, 1965), Le gendarme à New York (Jean Girault, 1965), Le spie amano i fiori/The Spy Who Loved Flowers (Umberto Lenzi, 1966), A qualsiasi prezzo/The Vatican Affair (Emilio Miraglia, 1968),

Commandos (Armando Crispino, 1968), I cannibali/Cannibals (Liliana Cavani, 1970), La dama rossa uccide sette volte/The Red Queen Kills Seven Times (Miraglia, 1972), Il boss (Fernando Di Leo, 1973), Rappresaglia/Massacre in Rome (George P. Cosmatos, 1973), Il portiere di notte/The Night Porter/De nachtportier (Cavani, 1974), Identikit/The Driver’s Seat (Giuseppe Patroni Griffi, 1974), Donna è bello/One Woman’s Lover (Sergio Bazzini, 1974), Zorro (Duccio Tessari, 1975), Uomini si nasce, poliziotti si muore/Live Like a Cop, Die Like a Man/Het recht in eigen hand (Ruggero Deodato, 1976), A Matter of Time (Vincente Minnelli, 1976), Emanuelle – Perché violenza alle donne?/Emanuelle Around the World/Emanuelle reist rond de wereld (Joe D’Amato, 1977), Maternale (Giovanna Gagliardo, 1978), Contamination (Luigi Cozzi, 1980), Cercasi Gesù/Looking for Jesus (Luigi Comencini, 1982), King David (Bruce Beresford, 1985), Il pentito (Pasquale Squitieri, 1985), Voglia di guardare/Christina (D’Amato, 1986), Il camorrista (Giuseppe Tornatore, 1986), The Belly of an Architect (Peter Greenaway, 1987), L’attrazione/Top Model (Mario Gariazzo, 1987), Provocazione (Piero Vivarelli, 1988), Dimenticare Palermo (Francesco Rosi, 1990), La riffa/The Raffle (als de vader van Monica Bellucci; Francesco Laudadio, 1991) en de tv-film Il giorno della Shoah (Squitieri, 2010).

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.