Mario Morra

89, Castelnuovo di Porto (Rome), 11 oktober, doodsoorzaak onbekend

Italiaans editor en regisseur van documentaires. Monteerde het beeld van onder meer Gouden Leeuwwinnaar La battaglia di Algeri/De slag om Algiers (Gillo Pontecorvo, 1966) en Oscarwinnaar Nuovo Cinema Paradiso (Giuseppe Tornatore, 1988). Regisseerde en schreef (samen met Antonio Climati) en monteerde enkele documentaires in het zogeheten ‘Mondo’-genre (gemaakt om te choqueren), zoals Ultime grida dalla savana/Savage Man Savage Beast (1975), Savana violenta/Savage World/Mensen blijven beesten (1976) en Dolce e selvaggio/Sweet and Savage (1983). Monteerde eerder al de documentaire Mondo cane n. 2 (Gualtiero Jacopetti en Franco Prosperi, 1963) en Il pelo nel mondo/Mondo inferno/De wereld zonder sluier (Antonio Margheriti en Marco Vicario, 1964). Zijn eerste speelfilmmontage (samen met Nino Baragli) betreft de spaghettiwestern 7 pistole per i MacGregor (onder het pseudoniem Mac Murray; Franco Giraldi, 1966). Monteerde voorts films als I bastardi/De bastaard (Duccio Tessari, 1968), Brucia ragazzo, brucia/A Woman on Fire!/Met mijn lippen in jouw mond (Fernando Di Leo, 1969), Violenza al sole/Blow Hot, Blow Cold (Florestano Vancini, 1969), Vivi o preferibilmente morti (Tessari, 1969), Queimada/Burn! (Pontecorvo, 1969), Contestazione generale (Luigi Zampa, 1970), I tulipani di Haarlem (Franco Brusati, 1970), La morte risale a ieri sera/Death Occurred Last Night (Tessari, 1970), Anonimo veneziano (Enrico Maria Salerno, 1970), La tarantola dal ventro nero/The Black Belly Tarantula (Paolo Cavara, 1971), La cortanotte delle bambole di vetro/Short Night (Aldo Lado, 1971), Bello onesto emigrate Australia sposerebbe compaesana illibata (Zampa, 1971), Where Does It Hurt? (Rod Amateau, 1972), La prima note di quiete/Indian Summer (Valerio Zurlini, 1972), Gli eroi (Tessari, 1973), Tony Arzenta/Big Guns (Tessari, 1973), Pane e cioccolata (Brusati, 1974), I guappi (Pasquale Squitieri, 1974), Tough Guys (Tessari, 1974), L’uomo senza memoria (Tessari, 1974),

Piedone a Hong Kong/Flatfoot in Hongkong (Steno, 1975), Zorro (Tessari, 1975), Con la rabbia agli occhi/Death Rage (Margheriti, 1976), Piedone l’africano/The Knock-Out Cop/Flatfoot in Africa (Steno, 1978), L’umanoide/The Humanoid (Lado en Enzo G. Castellari, 1979), Ogro (Pontecorvo, 1979), La vita è bella (Grigori Tsjoechraj, 1979), Piedone d’Egitto/Flatfoot in Egypt/Platvoet aan de Nijl (Steno, 1980), Krasnje kolokola/Red Bells (Sergej Bondartsjoek, 1982), Dimensione violenza (tevens scenario en regie, 1983), Belve feroci/Wild Beasts (Prosperi, 1984), Il camorrista (Tornatore, 1986), Stanno tutti bene (Tornatore, 1990), Beyond Justice (Tessari, 1991) en Venerdi nero (Lado, 1993). Morra regisseerde en monteerde de sportdocumentaires Formula 1 – Febbre della velocità (samen met Ottavio Fabbri en Oscar Orefici, 1978), Turbo Time (samen met Climati, 1983) en over het WK Voetbal Italia ’90 – Notti magiche (samen met Christopher King, 1991).

 

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.