Marisa Paredes (Bartolomé)

78, Madrid, 17 december, ouderdom

Spaans actrice. Internationaal vooral bekend door hoofdrollen in vijf films van Pedro Almodóvar: ze is een non in Entre tinieblas/Dark Habits (1983), de moeder van Victoria Abril in Tacones lejanos/High Heels (1991), top-billed als pulpauteur in La flor de mi secreto/The Flower of My Secret (1995), de actrice die Blanche Dubois speelt in Todo sobre mi madre/All About My Mother (1999), de bediende en geheime moeder van Antonio Banderas in La piel que habito/The Skin I Live In (2011) en had een uncredited cameo in Hable con ella/Talk to Her (2002). Ze is ook te zien als de Joodse grootmoeder in de Italiaanse Oscarwinnar La vita è bella (Roberto Benigni, 1997) en top-billed als de schooldirecteur in El espinazo del diablo/The Devil’s Backbone (Guillermo del Toro, 2001). Herhaaldelijk te zien in de rol van een actrice of als personage dat Carmen heet. Paredes maakte als 14-jarige haar filmdebuut in 091 Policía al habla (José Maria Forqué, 1960). Ook in films als Gritos en la noche/The Awful Dr. Orlof (Jesús Franco, 1962), El mundo sigue (Fernando Fernán Gómez, 1965), Las selvajes en Puente San Gil (Antoni Ribas, 1966), de paellawestern Réquiem para el gringo (José Luis Merino en Eugenio Martín, 1968) en tegenover popster Marisol in Carola de día, Carola de noche (Jaime de Armiñán, 1969). Eerste hoofdrol in El señorito y las seductoras (Ramón Fernández, 1969). Voorts in bij voorbeeld Goya, historia de una soledad (als la Maya; Nino Quevedo, 1971), Larga noche de julio (Lluís Josep Comerón, 1974), als guerrillera in El perro (Antonio Isasi-Isasmendi, 1977), Ópera prima (Fernando Trueba, 1980), Las bicicletas son para el verano/Bicycles Are for the Summer (Jaime Chávarri, 1984),

Tras el cristal/In a Glass Cage (Agustí Villaronga, 1986), Tata mía (José Luis Borau, 1986), Golem, l’esprit de l’exil (Amos Gitai, 1992), Hors saison (als Sarah Bernhardt; Daniel Schmid, 1992), La reina anónima (Gonzalo Suárez, 1992), Tierno verano de lujurias y azoteas (Chávarri, 1993), Tombés du ciel (Philippe Lioret, 1993), Trois vies et une seule mort (Raúl Ruiz, 1996), het Mexicaanse Profundo carmesí/Deep Crimson (Arturo Ripstein, 1996), Docteur Chance (F.J. Ossang, 1997), het Amerikaanse Talk of Angels (Nick Hamm, 1998), El coronel no tiene quien lee scriba/No One Writes to the Colonel (naar García Márquez; Ripstein, 1999), Jonas et Lila, à demain (Alain Tanner, 1999), Salvajes (top-billed; Carlos Molinero, 2001), Una preciosa puesta de sol (top-billed; Álvaro del Amo, 2003), Dans le rouge du couchant (top-billed; Edgardo Cozarinsky, 2003), Frío sol de invierno (Pablo Malo, 2004), Reinas/Queens (top-billed; Manuel Gómez Pereira, 2005), het Portugese Espelho mágico/Magic Mirror (Manoel de Oliveira, 2005), Four Last Songs (Francesca Joseph, 2007), L’uomo che ama (Maria Sole Tognazzi, 2008), El dios de madera (Vicente Molina Foix, 2010), Les yeux de sa mère (Thierry Klifa, 2011), Linhas de Wellington (Valeria Sarmiento, 2012), het Zwitserse Traumland (Petra Biondina Volpe, 2013), Latin Lover (Cristina Comencini, 2015), Petra (Jaime Rosales, 2018), A pesar de todo/Despite Everything (Gabriela Tagliavini, 2019), het Marokkaanse De sable et de feu (Souheil Ben-Barka, 2019) en Las cartas perdidas (Amparo Climent, 2021). Ook actief in theater en op televisie. Levenspartner van Chema Prado, journalist, criticus en voormalige directeur van de Cinemateca Española. Gesccheiden van regisseur Antonio Isasi-Isasmendi, moeder van actrice María Isasi.

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.