70, Canberra, 14 augustus, hersenkanker
Oorspronkelijk Nieuw-Zeelands bijrolacteur en grafisch ontwerper, voluit James Marshall Napier. Filmdebuut in Goodbye Pork Pie (Geoff Murphy, 1980), eerste Australische filmrol in Georgia (Ben Lewin, 1988). Speelde in Nieuw-Zeelandse films als Beyond Reasonable Doubt (John Laing, 1980), Bad Blood (Mike Newell, 1981), Warlords of the 21st Century/Battletruck (Harley Cokeliss, 1982), Wild Horses (Derek Morton, 1983), Came a Hot Friday (Ian Mune, 1985), Lie of the Land (Graham McLean, 1985), Starlight Hotel (Sam Pillsbury, 1987) en The Navigator: A Mediaeval Odyssey (Vincent Ward, 1988). Na emigratie naar Australië in bij voorbeeld The Big Steal (Nadia Tass, 1990), Flirting (John Duigan, 1991), The Phantom Horsemen (Howard Rubie, 1992), Shotgun Wedding (Paul Harmon, 1993), Lucky Break (Lewin, 1994), Spider & Rose (Bill Bennett, 1994), Babe (als voorzitter van de rechtbank; Chris Noonan, 1995), het Amerikaanse Race the Sun (Charles T. Kanganis, 1996), Children of the Revolution (Peter Duncan, 1996), Strange Planet (Emma-Kate Croghan, 1999), In a Savage Land (Bennett, 1999), Bad Eggs (Tony Martin, 2003), The Water Horse (Jay Russell, 2007), I’m Not Harry Jenson (James Napier Robertson, 2009), The Clinic (James Rabbitts, 2010), Griff the Invisible (Leon Ford, 2010), Down Under (Abe Forsythe, 2016), The Light Between Oceans (Derek Cianfrance, 2016), Little Monsters (Forsythe, 2019) en Bellbird (top-billed; Hamish Bennett, 2019). Titelrol in de korte film Earl’s Town (Matt Cerwen, 2020). Ontleende grote populariteit aan zijn rollen in tv-series als Police Rescue (1989-92) en McLeod’s Daughters (2001-06). Vader van actrice Jessica Napier, oom van acteur-regisseur James Napier Robertson.