Maurice Jarre

84, Los Angeles, 28 maart, kanker

Frans componist en dirigent. Een van de productiefste en bekendste componisten van filmmuziek. Won drie Oscars voor films van David Lean: Lawrence of Arabia (1962), Doctor Zhivago (1965) en A Passage to India (1984). Nog zes andere Oscarnominaties, voor de adaptatie van de muziek in Les dimanches de ville d’Avray/Sundays and Cybele (Serge Bourguignon, 1962), het liedje Marmalade, Molasses & Honey uit The Life and Times of Judge Roy Bean (John Huston, 1972) en de originele scores van The Message (Mustapha Akkad, 1976), Witness (Peter Weir, 1985), Gorillas in the Mist (Michael Apted, 1988) en Ghost (Jerry Zucker, 1990). Studeerde slagwerk aan het conservatorium in Parijs. Schreef aanvankelijk toneelmuziek, bijvoorbeeld voor regisseur Jean Vilar. Eerste filmmuziek voor de korte documentaire Hôtel des Invalides (Georges Franju, 1952). Daarna de korte documentaires Toute la mémoire du monde (Alain Resnais, 1956), Le théâtre national populaire (Franju, 1956) en Vel’ d’Hiv (Frédéric Rossif en Guy Blanc, 1960), de korte speelfilms Sur le pont d’Avignon (Franju, 1957) en Le bel indifférent (Jacques Demy, 1957), de lange documentaire Mourir à Madrid (Rossif, 1963) en onder meer de lange speelfilms La tête contre les murs (Franju, 1959), Les yeux sans visage (Franju, 1960), Crack in the Mirror (Richard Fleischer, 1960), Le président (Henri Verneuil, 1961), Thérèse Desqueyroux (Franju, 1962), The Longest Day (Ken Annakin, Andrew Marton en Bernhard Wicki, 1962), Judex (Franju, 1963), Behold a Pale Horse (Fred Zinnemann, 1964), The Train (John Frankenheimer, 1964), Weekend à Zuydcoote (Verneuil, 1964), The Collector (William Wyler, 1965), Paris brûle-t-il?/Is Paris Burning? (René Clément, 1966), The Professionals (Richard Brooks, 1966), Gambit (Ronald Neame, 1966), Grand Prix (Frankenheimer, 1966), The Night of the Generals (Anatole Litvak, 1967), La vingt-cinquième heure (Verneuil, 1967), Villa Rides (Buzz Kulik, 1968), 5 Card Stud (Henry Hathaway, 1968), The Fixer (Frankenheimer, 1968), Isadora (Karel Reisz, 1968), La caduta degli dei/The Damned (Luchino Visconti, 1969), Topaz (Alfred Hitchcock, 1969), The Only Game in Town (George Stevens, 1970), El Condor (John Guillermin, 1970), Ryan’s Daughter (Lean, 1970),

Plaza Suite (Arthur Hiller, 1971), Soleil rouge/The Red Sun (Terence Young, 1971), Pope Joan (Michael Anderson, 1972), The Effect of Gamma Rays on Man-in-the-Moon Marigolds (Paul Newman, 1972), The MacKintosh Man (Huston, 1973), Ash Wednesday (Larry Peerce, 1973), Grandeur nature (Luis García Berlanga, 1974), The Island at the Top of the World (Robert Stevenson, 1974), Mandingo (Fleischer, 1975), Posse (Kirk Douglas, 1975), The Man Who Would Be King (Huston, 1975), Shout at the Devil (Jerzy Skolimowski, 1976), The Last Tycoon (Elia Kazan, 1976), Jesus of Nazareth (Franco Zeffirelli, 1977), Crossed Swords/The Prince and the Pauper (Fleischer, 1977), March or Die (Dick Richards, 1977), La tortue sur le dos (Luc Béraud, 1978), Die Blechtrommel (Gouden Palm; Volker Schlöndorff, 1979), Winter Kills (William Richert, 1979), The Magician of Lublin (Menahem Golan, 1979), The Black Marble (Harold Becker, 1980). Resurrection (Daniel Petrie, 1980), Omar Mukhtar: Lion of the Desert (Akkad, 1981), Die Fälschung (Schlöndorff, 1981), Taps (Becker, 1981), Firefox (Clint Eastwood, 1982), The Year of Living Dangerously (Weir, 1982), Young Doctors in Love (Garry Marshall, 1982), Au nom de tous les miens/For Those I Loved (Robert Enrico, 1983), Top Secret! (Jim Abrahams, David en Jerry Zucker, 1984), Mad Max beyond Thunderdome (George Miller, 1985), The Bride (Franc Roddam, 1985), Enemy Mine (Wolfgang Petersen, 1985), Tai-Pan (Daryl Duke, 1986), The Mosquito Coast (Weir, 1986), No Way Out (Roger Donaldson, 1987), Fatal Attraction (Adrian Lybe, 1987), Gaby: A True Story (Luis Mandoki, 1987), Moon over Parador (Paul Mazursky, 1988), Dead Poets Society (Weir, 1989), Enemies: A Love Story (Mazursky, 1989), Jacob’s Ladder (Lyne, 1990), Only the Lonely (Chris Columbus, 1991), Mr. Jones (Mike Figgis, 1993), Fearless (Weir, 1993), A Walk in the Clouds (Alfonso Arau, 1995), The Sunchaser (Michael Cimino, 1996), Sunshine (István Szabó, 1999) en I Dreamed of Africa (Hugh Hudson, 2000). Kreeg dit jaar in Berlijn een speciale Gouden Beer voor zijn hele oeuvre. Vader van componist Jean-Michel Jarre en scenarioschrijver Kevin Jarre.

Maurice Jarre dirigeert in 1992 het Royal Philharmonic Orchestra bij een uitvoering van het thema van Lawrence of Arabia

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.