Michael Reed

93, Engeland?, 15 december, natuurlijke dood

Engels chef-cameraman (volgens sommige bronnen geboren in Canada), ook wel vermeld als Mike Reed. Broer van acteur Maxwell en producent Clive Reed. Verantwoordelijk voor het beeld van de Bond-film On Her Majesty’s Secret Service (Peter R. Hunt, 1969), na eerder 2d Unit-camerawerk voor Goldfinger (Guy Hamilton, 1964), Thunderball (Terence Young, 1965) en You Only Live Twice (Lewis Gilbert, 1967). Ook chef-camera van bij voorbeeld Gouden Palmwinnaar The Hireling (Alan Bridges, 1973), Galileo (Joseph Losey, 1975) en Shout at the Devil (Jerzy Skolimowski, 1976). Begon als clapper-loader en focus puller bij producties van Hammer Films. Ontving daar ook zijn eerste credit als zelfstandig chef-cameraman, voor de komedie The Ugly Duckling (Lance Comfort, 1959) en zou er het komende decennium vast pandoer blijven. Onder meer camera voor Devil’s Bait (Peter Graham Scott, 1959), het docudrama Captured (John Krish, 1959), The Big Day (Scott, 1960), Snowball (Pat Jackson,1960), The Devil-Ship Pirates/De piraten van Diablo (Don Sharp, 1964), The Gorgon (Terence Fisher, 1964), The Pleasure Girls (Gerry O’Hara, 1965),

Dracula: Prince of Darkness (Fisher, 1966), Rasputin: The Mad Monk (Sharp, 1966), Our Man in Marrakesh/Bang! Bang! You’re Dead! (Sharp, 1966), Slave Girls/Prehistoric Women/De wreedste aller Amazones (Michael Carreras, 1967), Two a Penny (met Cliff Richard; James F. Collier, 1967), The Fiction-Makers (met Roger Moore als The Saint; Roy Ward Baker, 1968), Guns in the Heather (Robert Butler, 1969), The McKenzie Break (Lamont Johnson, 1970), Von Richthofen and Brown/The Red Baron (Roger Corman, 1971), Z.P.G. (Michael Campus, 1972), The Groundstar Conspiracy/Requiem voor een spion (Johnson, 1972), Ghost in the Noonday Sun (Peter Medak, 1974), het in Nederland gesitueerde The Hiding Place (Collier, 1975), Leopard in the Snow (O’Hara, 1978), The Passage (J. Lee Thompson, 1979), Loophole (John Quested, 1981) en Wild Geese II (Hunt, 1985). Voor televisie onder meer chef-camera van 23 afleveringen van The Saint (1966-68), tien van The New Avengers (1976) en de miniserie Paradise Postponed (BAFTA-nominatie; Alvin Rakoff, 1986).

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.