85, Parijs, 13 november, natuurlijke dood
Frans filmcriticus en -historicus. Schreef sinds 1963 voor het filmblad Positif, dat onder zijn hoofdredactie (vanaf 1966) zou uitgroeien tot de ‘liberale’ tegenpool van het radicalere Les Cahiers du Cinéma. Vooral in de jaren 90 verzette Ciment zich tegen wat hij ‘de Bermudadriehoek van de Franse filmkritiek’ noemde: de dagbladen Libération, Le Monde en het tijdschrift Les Inrockuptibles. Hij verweet de volgelingen van zijn tegenhanger Serge Daney een verarming van de kwaliteit van de filmkritiek en tegelijkertijd een zeker sektarisme in hun uniforme opvattingen over welke auteurs wel of niet de toets der kritiek konden doorstaan. Ciment was een groot liefhebber van de Amerikaanse film, ook als die tot de mainstream gerekend kon worden. Zijn grote held was Stanley Kubrick, die hij in boekvorm interviewde (1980). Volgens dezelfde formule wijdde hij boeken aan Elia Kazan (1973), Francesco Rosi (1976), Joseph Losey (1979) en Jane Campion (2014). Ook schreef hij bij voorbeeld boeken over Jerry Schatzberg (1982), John Boorman (1985 en 2019), Theo Angelopoulos (1989) en Fritz Lang (2003). Een ander standaardwerk, Passeport pour Hollywood (1992) bevat gesprekken met Billy Wilder, John Huston, Joseph L. Mankiewicz, Roman Polanski, Milos Forman en Wim Wenders. Ciment had eigen radioprogramma’s over film en publiceerde ook in dagbladen en buitenlandse filmbladen. Hij coregisseerde de documentaire Il était une fois…L’orange mécanique (samen met Antoine de Gaudemar, 2011) en is te zien en horen in documentaires als Portrait d’un homme à 60% parfait: Billy Wilder (Annie Tresgot, 1979), Elia Kazan Outsider (Tresgot, 1982), Francesco Rosi: Chronique d’un film annoncé (Christine Lipinska, 1987) en Kubrick by Kubrick (tevens adviseur; Gregory Monro, 2020). Bijrol als diplomaat in de speelfilm Exposed (James Toback, 1983). Coscenarist van de speelfilm Success Is the Best Revenge (Jerzy Skolimowski, 1984). Docent Amerikastudies aan de Universiteit van Parijs VIII. Erevoorzitter van de Fédération Internationale de la Presse Cinématographique (FIPRESCI), voor welke organisatie hij talloze jury’s voorzat. Ridder in het Legioen van Eer. Vader van film- en striptheoreticus Gilles Ciment.