Monte Hellman

91, Rancho Mirage CA, 20 april, gevolgen van een val

Amerikaans regisseur en editor, artiestennaam van Monte Jay Himmelbaum. Verwierf cultstatus door zijn visueel inventieve low-budgetfilms, zoals de road movie met popsterren James Taylor en Dennis Wilson Two-Lane Blacktop (tevens montage, 1971) en de tegelijkertijd voor een budget van in totaal $150.000 in Utah opgenomen LSD-westerns The Shooting (1966) en Ride in the Whirlwind (1966), beide met Jack Nicholson. Alumnus van Stanford en UCLA, maar toch vooral van de filmfabriek van producent-regisseur Roger Corman, voor wie hij debuteerde met het in 13 dagen in South Dakota gedraaide Beast from Haunted Cave (1959). Begon als theaterregisseur. Overige films als regisseur: het in de Filippijnen opgenomen Flight to Fury (tevens scenario en montage, 1964) en Back Door to Hell (1964), beide met Nicholson, Cockfighter/Born to Kill (1974), de Italiaanse western China 9, Liberty 37/Amore piombo e furore (1978), Iguana (1988), de slasher Silent Night, Deadly Night 3: Better Watch Out! (tevens montage, 1989), het segment Stanley’s Girlfriend in de horroromnibus Trapped Ashes (2006) en Road to Nowhere (tevens productie, 2010), die Hellman in Venetië een speciale Leeuw bezorgde voor zijn hele oeuvre. Dat festival gaf in het kader van ‘Venezia 70 Future Reloaded’ Hellman ook de opdracht tot zijn laatste (korte) film, Vive l’amour (2013).

In de post-productie voltooide Hellman twee films van voortijdig overleden regisseurs, The Greatest (Tom Gries, 1977) en Avalanche Express (Mark Robson, 1979). 2d Unit-regisseur van The Terror (Corman, 1963) en RoboCop (Paul Verhoeven, 1987), dialoogregisseur van The St. Valentine’s Day Massacre (Corman, 1967). Executive producer van Reservoir Dogs (Quentin Tarantino, 1992). Monteerde films als The Wild Angels (Corman, 1966), Head (met The Monkees; Bob Rafelson, 1968), The Killer Elite (Sam Peckinpah, 1975) en Grey Knight (George Hickenlooper, 1993). Als acteur te zien in The Christian Licorice Story (James Frawley, 1971), Someone to Love (Henry Jaglom, 1987) en als zichzelf in L.A. without a Map (Mika Kaurismäki, 1998). Figureert in documentaires als Chambre 666 (Wim Wenders, 1982), Hellman Rider (Romuald Karmakar, 1988), Monte Hellman: American Auteur (Hickenlooper, 1997), Easy Riders, Raging Bulls: How the Sex, Drugs and Rock ‘N’ Roll Generation Saved Hollywood (Kenneth Bowser, 2003), A Decade under the Influence (Ted Demme en Richard LaGravenese, 2003), There Is No Direction (Sarah Bertrand, 2005), Godard Made in USA (Luc Lagier, 2010), Corman’s World: Exploits of a Hollywood Rebel (Alex Stapleton, 2011) en The Hired Hand: How Monte Hellman Almost Directed ‘The Mechanic’ (Robert Fischer, 2017). Juryvoorzitter ‘Un certain regard’ in Cannes (2016). Onder meer getrouwd geweest met actrice Barboura Morris.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.